کیپ زاماک پنجره دوجداره

کیپ زاماک پنجره دوجداره

کیپ زاماک پنجره دوجداره

کیپ زاماک پنجره دوجداره یکی از کوچکترین قطعات پنجره دوجداره و در عین حال نیز از پرکاربرد ترین یراق آلات پنجره های دوجداره محسوب میشود که تاثیر بسزایی در میزان عایق بندی و هوابندی سیستم های درب و پنجره های دوجداره upvc را دارد.

از آنجایی که عایق بودن درب و پنجره‌های دوجداره همواره از مهم ترین مزیت های این محصولات بشمار میرود، قصد داریم در این مقاله به تاثیر یکی از مهمترین قطعات در عایق بندی پنجره های دوجداره که زاماک پنجره دوجداره نام دارد بپردازیم. در ادامه با ما باشید تا اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص زاماک پنجره دوجداره در اختیار شما قرار دهیم.

کیپ زاماک پنجره دوجداره چیست ؟

کیپ زاماک پنجره دوجداره در حقیقت مکمل و زبانه قفل پنجره دوجداره UPVC میباشد. قطعه ای فلزی و نسبتا کوچک با ابعاد تقریبی 40 الی 45 میلمیتر که وظیفه قفل شدن یا کیپ شدن پنجره را به عهده دارد.

نامگذاری این قطعه به این دلیل انجام شده است که از فلزی آلیاژی و ریخته گری به نام زاماک تولید شده است و به مرور و باور غلط به نامی همیشگی برآن تبدیل شده است. در واقع زاماک نوعی آلیاژ از فلز روی است که به دلیل ویژگی های بسیار عالی در برابر خوردگی و خواص ریخته گیری بسیار مناسب، باعث شده بسیاری از قطعات مورد استفاده در صنعت درب و پنجره های دوجداره از این فلز تولید شوند.

کیپ زاماک پنججره دوجداره upvc

آلیاژ زاماک چیست ؟

پیش از تشریح آلیاژ کیپ زاماک پنجره دوجداره، بهتر است کمی با مفهموم آلیاژ آشنا شویم. آلیاژ یا همجوشه مخلوطی از یک فلز با یک یا چند عنصر دیگر است که به منظور بهبود خواص فلز پایه نظیر افزایش استحکام، سختی و یا مقاومت خوردگی با یکدیگر ترکیب میشوند. درصد ترکیب هریک از عناصر اضافه شونده کاملا بر اساس خواص و ویژگی هایی که مورد انتظار است تعیین می شود.

به طور کلی فلزات آلیاژ شده بسیار مفیدتر از نوع خام و بدون آلیاژ شده هستند. به طور مثال آلومینیوم خالص یک فلز سبک با مقاومت نه چندان بالایی می باشد، اما با افزودن مس و منیزیم به آن و تولید یک آلیاژ جدید از این 3  ماده، متریالی با نام آلومینیوم آلیاژی بدست میاید که به مراتب استحکام و مقاومت بسیار بالاتری نسبت به نمونه خام آن دارد.

به نظر می رسد مفرغ نخستین آلیاژی است که بشر ساخته ‌است احتمالاً از ترکیب اتفاقی مس و قلع به صورت مذاب و سرد کردن مخلوط‌شان. این آلیاژ چون سخت‌تر از هردو فلز مس و قلع بود، برای ساختن چاقو و و ابزارهای برنده بکار میرفته است.

نقش زاماک در پنجره دوجداره

زاماک (zamak) فلزی آلیاژی از خانواده روی، آلومینیوم، مس و منیزیم به شمار می رود که برای اولین بار در سال1929 توسط شرکت زینک نیوجرسی در ایالات متحده آمریکا معرفی شد. این فلز بر اساس میزان و درصد مس بکار رفته از گرید بندی مختلفی برخوردار است که گرید های 2-3-5 و 7 بیشترین کاربرد را در صنعت دارند عناصر تشکیل دهنده زاماک به ترتیب حجم بکار رفته در تولید آن شامل موارد ذیل می باشد:

  • روی : بیشترین حجم از آلیاژ زاماک را روی تشکیل می دهد. به طور میانگین %94 از حجم زاماک متعلق به روی یا زینک است.
  • آلومینیوم: پس از روی، آلومینیوم با حجم %4 مهمترین نقش را در زاماک ایفا میکند. این عنصر موجب افزایش استحکام کششی و افزایش استحکام در مقابل ضربه می شود.
  • مس: افزایش مقاومت به خوردگی و کاهش شکنندگی محصول نهایی از نتایج حاصل از اضافه کردن مس به زاماک می باشد. حدود %2 از حجم زاماک متعلق به مس میباشد.
  • منیزیم: عنصر منیزیم سختی محصول نهایی را افزایش می دهد اما در مقابل میتواند باعث شکنندگی بیشتر محصول نیز شود.کمتر از %1 از حجم وزنی زاماک متعلق به منیزم است.

کاربرد کیپ زاماک در پنجره دوجداره :

کیپ زاماک یا زبانه قفل کننده پنجره دوجداره وظیفه کیپ شدن یا بسته شدن پنجره پس از چرخش دستگیره را به عهده دارد. پس از چرخش دستگیره سیلندرها یا استوانه های تعبیه شده به روی اسپانیولت ها (قفل پنجره دوجداره) به قسمت پشتی زاماک رفته و مانع از باز شدن پنجره می شود. در حقیقت نیروی لازم برای هوابندی پنجره های دوجداره با انتقال پیم اسپانیولت به پشت زاماک تامین می شود از این رو ابعاد، مشخصات فنی و متریال بکار رفته در تولید زاماک پنجره دوجداره در کارایی و نیز عملکرد آن در طولانی مدت بسیار مهم است.

تفاوت زاماک پنجره دوجداره لولایی با کشویی

به دلیل تفاوت در سیستم پنجره های لولایی با سیستم های کشویی، شکل ظاهری زاماک در این پنجره ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در اسپانیولت های کشویی با توجه به حرکت خطی و رفت برگشت شکل زاماک کشویی به نحوی است که مانع از خروج پیم اسپانیولت از شیار تعبیه شده میشود. در اسپانیولت های کشویی، شکل پیم به صورت T شکل است و پس از قرارگیری در داخل شیار زاماک مانع از بازشدن مجدد پنجره می شود.

در تصویر زیر که از سایت یو پی وی سی کالا بر گرفته شده است زاماک اختصاصی پنجره کشویی وین تک را مشاهده می فرمائید. طراحی و شکل این زاماک مختص پنجره های دوجداره کشویی وین تک سری 260 میباشد که به دلیل استحکام بسیار مانع از باز شدن پنجره از نمای بیرونی می شود.

زاماک مخصوص پنجره کشویی وین تک

زاماک در پنجره های لولایی کاملا متفاوت از سیستم های کشویی است. بدین صورت که هنگامی که ما دستگیره را میچرخانیم، پیم های استوانه ای با لغزش به قسمت پشتی زاماک رفته و مانع از باز شدن لنگه پنجره و در نتیجه قفل شدن آن می شود. زاماک در پنجره های لولایی به صورت دوطرفه طراحی می شود تا هم برای پنجره های چپ بازشو  و هم برای پنجره های راست بازشو قابلیت استفاده را داشته باشد.

طراحی و متریال استفاده شده در تولید زاماک پنجره دوجداره لولایی بسیار مهم است. تمام نیروی مورد نیاز برای کیپ شدن پنجره و نیز برآیند فشارهای حاصل از نیروی وزش باد بر ساختمان ها تماماً به زاماک پنجره دوجداره منتقل می شود.

زاماک یا کیپ زبانه پنجره دوجداره وین تک

علت شکسته کیپ زاماک پنجره دوجداره :

کیپ شدن لنگه و تحت فشار بودن نوارهای لاستیکی از شروط هوابندی پنجره های دوجداره می باشد، ، از این رو کیپ زاماک تحت فشار زیادی از طرف قسمت های استوانه ای یا بادامک اسپانیولت قرار دارد. تداوم باز و بسته شدن های مکرر و نیروهای حاصل از وزش باد بر پنجره ها نیز مزید بر علت شده و میتواند باعث سایش یا شکسته شدن زاماک (کیپ) پنجره شود. اما دلایل دیگری نیز می تواند باعث بروز شکستگی در زاماک پنجره دوجداره شود:

  1. استفاده از آلیاژ بی کیفیت یا آلیاژ کهنه و دست دوم در تولید زاماک
  2. طراحی ضعیف دیواره های زاماک و سبکی وزن زاماک
  3. رگلاژ نبودن درب و پنجره ها
  4. عدم انجام فرایند های سخت کاری در تولید محصول
  5. عدم رعایت تلورانس های ابعادی در زمان طراحی و تولید
  6. استفاده از نوارهای لاستیکی ضخیم تر در تولید پنجره.

کیپ زاماک پنجره دوجداره آکس 13 و 9 چیست :

تلورانس های ابعادی پروفیل های upvc و نحوه مونتاژ آنها در کنار یکدیگر همواره مطابق با استانداردهای تدوین شده ای در جهان میباشد که تولید کنندگان پروفیل ملزم به رعایت همیشگی آنها میباشد. این ویژگی مشترک بین تمام پروفیل های upvc امکان نصب انواع مختلفی از یراق آلات را به روی پروفیل های درب و پنجره فراهم می کند.

در این میان، تعین فاصله بین پروفیل قاب و لنگه بازشو از حساسیت دوچندان برخوردار است. این فاصله باید به نحوی باشد که ضمن سهولت در باز و بسته شدن، هوابندی مناسب پنجره، را نیز تامین نماید.

فاصله بین نشیمنگاه لولا در پروفیل قاب تا مرکز نشیمنگاه اسپانیولت در پروفیل لنگه پنجره، آکس پروفیل های upvc  گفته می شود. تعیین این فاصله ارتباط کاملاً مستقیمی با طراحی اسپانیولت ها، لولاها و زاماک ها دارد. در حال حاضر دو سیستم پروفیل آکس 13 میلیمتر و آکس 9 میلیمتر در جهان وجود دارد. بیش از %90 درصد از پروفیل های upvc مورد استفاده در ایران مطابق با آکس 13 میلیمتر می باشد.

از آنجایی که ابعاد کیپ زاماک پنجره دوجداره در تعین فاصله بین پروفیل قاب و لنگه ، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، طراحی و شکل قسمت تکه گاهی آن نیز کاملاً بر اساس استاندارد آکس 13 یا 9 انجام میشود تا هوابندی در کنار سهولت در استفاده به شکل کامل تامین شود.

مشخصات کیپ زاماک آکس 13 و آکس 9

قیمت و خرید زاماک پنجره دوجداره:

همانطور که گفته شد کیپ زاماک پنجره دوجداره از کوچکترین قطعات پنجره های نسل امروزی است به همین دلیل قیمت چندان قابل توجهی ندارد و اختلاف قیمت زاماک بین تولید کنندگان و فروشندگان بیشتر به کیفیت مواد بکار رفته منتهی می شود

  • قیمت زاماک آکس 13 پنجره دوجداره لولایی با تضمین کیفیت و گارانتی 2 ساله هر عدد 12000 الی 15000 تومان
  • قیمت زاماک آکس 9 پنجره دوجداره لولایی درجه 1 هر عدد 9000 الی 14000 تومان
  • قیمت زاماک پنجره کشویی وین تک با تضمین کیفیت و گارانتی هر عدد 18000 الی 20000 تومان
  • قیمت زاماک پنجره کشویی پلاس پن وین تک با تضمین و کیفیت هر عدد 10000 الی 15000 تومان.

برای خرید کیپ زاماکی پنجره دوجداره یا زبانه قفلی پنجره دوجداره میتوانید از بخش محصولات / زبانه قفل پنجره دوجداره نسبه به سفارش یا خرید اقدام نمائید.

گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره

گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره

گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره :

تاثیر گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره در کیفیت درب و پنجره های دوجداره، خواص گاز، ضریب هدایت حرارتی و تاثیر آن در شیشه های دوجداره، موضوع بسیار مهم و پرطرفداری که قصد داریم در این مقاله از امداد پن به آن بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و بسیار کاملی پیرامون گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

گاز داخل شیشه پنجره های دوجداره

چند سالی است که در صنعت ساختمان واژه ای به نام پنجره دوجداره به نسبت سایر مصالح نوین ساختمانی نمود و رونق بیشتری پیدا کرده است. پنجره های دوجداره نسل نسبتاً جدید از پنجره های عایق حرارتی ساختمانی میباشد که به واسطه استفاده از پروفیل های UPVC، نوارهای درزبندی و نیز شیشه های چند جداره محبوبیت ویژه ای بین خریداران دارند.

امروزه پنجره دوجداره استاندارد به عنوان کالایی ضروری و صد البته گران قیمت برای ساختمان سازی تبدیل شده اند و همین مساله باعث شده تا خریداران همواره به دنبال با کیفیت ترین و با دوام ترین انواع پنجره دوجداره باشند. در میان دلایل فراوانی که برای خرید پنجره دوجداره وجود دارد، ذخیره انرژی و اتلاف انرژی حرارتی کمتر بیشتر از سایر مزیت های آن به چشم می اید.

شیشه های دوجداره یکی از مهمترین اجزای پنجره های دوجداره بشمار میرود که میزان کاهش اتلاف و هدر رفت انرژی حرارتی و کاهش صدا به نوع شیشه و کیفیت آن بستگی دارد. سطح بیشتر یک پنجره دوجداره را شیشه تشکیل می دهند از این روی کیفیت شیشه نصب شده در پنجره مهمترین نقش را در این میان ایفا می کند.

بررسی گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره

برای آن که عایق بندی حرارتی شیشه های دوجداره یا سه جداره به بهترین شکل ممکن انجام شود بهتر است فضای بین جداره شیشه نیز تا حد ممکن نیز عایق باشد .تزریق یک گاز با ضریب انتقال حرارتی پایین باعث میشود تا جریان انتقال گرما از روش همرفت به حداقل کاهش یابد.

حال این سوال مطرح می شود که کدام نوع گاز می تواند عایق بندی بهتری در شیشه پنجره دوجداره ایجاد کند؟ انتخاب بهترین گاز در شیشه دوجداره این سوالی است که ما قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که قطعاً میتواند برای شما بسیار مفید باشد.

ویژگی گازهای مورد استفاده برای شیشه های دوجداره:

در قدم اول و پیش از آنکه تشخیص دهیم کدام گاز برای شیشه دوجداره مناسب تر است لازم است با شاخصه ها و مولفه های انتخاب گاز برای شیشه دوجداره پنجره آشنا شویم. انتخاب شاخصه ها در سه راستای ایمنی، سلامت مصرف کننده و نیز خواص عایق بندی مناسب انتخاب می شوند.

■ غیر سمی بودن

غیر سمی بودن گاز و عدم آسیب به سلامتی افراد مهمترین ویژگی گاز مورد انتخاب باید باشد. نشت گاز به بیرون از شیشه هنگام شکسته شدن نباید مشکل تنفسی را برای افراد ایجاد کند. علاوه بر آن مهم است که گاز اثر مخرب بر طبعیت و یا لایه ازون نداشته باشد.

■ ضریب هدایت حرارتی پایین

ضریب هدایت حرارتی کمتر، دومین ویژگی مهم گاز مورد استفاده در شیشه دوجداره میباشد. این ویژگی سبب میشود گرمای کمتری از میان شیشه ها عبور کند و شیشه اتلاف انرژی کمتری داشته باشد.

■ عدم اشتعال و انفجار

عدم اشتعال و یا انفجار مولفه و شاخصه بعدی در انتخاب گاز شیشه دوجداره میباشد. شعله مستقیم، تابش آفتاب و گرما نباید باعث اشتعال و یا انفجار در گاز مورد استفاده شود.

■ غیر مخرب

ماندگاری طولانی مدت گاز در فضای شیشه نباید تاثیر مخربی به روی شیشه و سایر اجزای آن داشته باشد. هرگونه تخریب علاوه بر آسیب به اجزای شیشه میتواند باعث فرار گاز به بیرون و بخاز زدگی شیشه دوجداره شود. ویژگی یک گاز بدون ایجاد خورندگی و واکنش شمیایی حداقل باید برای 15 سال تضمین شود.

■ فراوانی در طبیعت و قیمت مناسب

فراوانی در طبیعت و عدم پیچیدگی در فرآیند تولید، ویژگی بعدی گاز شیشه دوجداره باید باشد. این ویژگی سبب می شود گاز مورد استفاده از قیمتی مقرون به صرفه و اقتصادی برخوردار باشد.

■ چگالی بیشتر از هوا

چگالی یا دانسیته به تراکم ملوکولی یک گاز در حجمی مشخص گفته می شود. تراکم ملوکولی بیشتر میتواند تاثیرات بسزایی در مقابل امواج صوتی داشته باشد. برای این منظور گاز مورد انتخاب باید از هوا سنگین تر باشد.

■ بی رنگ و بی بودن

شفافیت گاز و عدم تغییر رنگ با گذشت زمان از دیگر ویژگی گاز انتخابی میباشد. تزریق گاز بین شیشه دوجداره نباید تغییری در شفافیت شیشه ایجاد کند.

گاز آرگون :

گاز آرگون (به انگلیسی ARGON) از انواع مختلف گازهای موجود در جو زمین که از واژه ای یونانی به نام تنبل یا غیر فعال گرفته شده است. دلیل نام گذاری این گاز بی اثر بودن و عدم فعالیت شمیایی آن است .گاز آرگون از هوای مایع شده و به روش تقطیر جز به جز آماده سازی می شود . این گاز در هر دمایی بی رنگ بی بو و یک درصد از هوای اطراف ما را شامل میشود.

گاز آرگون برای نخستین بار در سال 1894 توسط دو دانشمند بریتانیایی به نام های لرد رایلی و سر ویلیام رمزی از هوا جدا شد. بررس های این دو دانشمند حاکی از آن بود که نیتروژنی که با حذف اکسیژن از هوا تهیه می‌شود، حدود 0.5 درصد چگالی بیشتری از نیتروژنی که از منابع شیمیایی مانند آمونیاک حاصل می شود دارد.

گاز سنگین تری که پس از حذف اکسیژن و نیتروژن از هوا باقی میماند همان آرگون و اولین گاز نجیبی بود که روی زمین کشف شد. نجیب بودن گاز (بی اثر بودن شیمیایی) باعث شده کلمه یونانی argos یا تنیبل برای آن نامگذاری گردد.

گاز آرگون

بررسی گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره

علاوه بر استفاده گاز آرگون در شیشه دوجداره، به طور معمول آرگون یکی از عناصر مورد استفاده در صنعت جوشکاری است؛ زیرا فضایی بی اثر را فراهم می‌کند که باعث می‌شود فلزات جوش داده شده اکسید نشوند. مضاف بر آن آرگون را می‌توان در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله پزشکی، نورپردازی و تولید لامپ، تولید لباس غواصی و … استفاده کرد.

ضریب هدایت حرارتی گاز آرگون شیشه دوجداره پنجره

ضریب هدایت گرمایی خاصیتی از اجسام و یا گازها است که توانایی آنها در انتقال گرما و سرعت انتقال گرما بیان می کند. واحد ضریب هدایت حرارتی در سیستم SI به صورت وات بر کلوین متر است. به طور مثال ضریب هدایت حرارتی آلومینیوم خالص W/mk 237  و ضریب هدایت حرارتی چوب برابر W/M.K) 0.4)  است که نمایانگر آن است آلومینیوم حرارت را بسیار بیشتر و سریعتری ( 590 برابر) را در قیاس با چوب هدایت میکند.

ضریب انتقال حرارت گاز آرگون برابر است با 0.0177 W/M.K که با توجه به ضریب هدایتی هوا که 0.0263 W/MK میباشد، حرارت بسیار کمتری را به نسبت هوا از خود منتقل میکند. با یک تقسیم بندی ساده متوجه میشویم که ضریب هدایت گرمایی گاز آرگون حدود 33 درصد از هوای معمولی کمتر است.

از این رو استفاده از شیشه های دوجداره که گاز آرگون به مقدار مناسب در آنها تزریق شده در دراز مدت میتواند صرفه جویی اقتصادی زیادی در بخش مصرف انرژی داشته باشد.

سرعت عبور صدا از گاز آرگون پنجره های دوجداره

سرعت صوت، مقدار مصافتی که یک موج صدا میتواند در زمان یک ثانیه از یک جسم یا سیال عبور کند. سرعت صوت در گازها با چگالی یا تراکم ملوکولی گاز ارتباط مستقیمی دارد. هرچه تراکم ملوکولی گاز بیشتر باشد سرعت عبور صوت نیز به مراتب کمتر خواهد شد.

استفاده از گازی که سرعت عبور صوت یا صدای آن کمتر از هوا باشد باعث بهینه شدن شیشه دوجداره در برابر امواج صوتی خواهد شد. سرعت عبور صوت در گاز آرگون برابر 323 متر بر ثانیه است. این مقدار برای هوا به طور میانگین 345 متر بر ثانیه است. اگر چه اختلاف عدد ناچیزی است اما همین مقدار هم میتواند تاثیری هر چند نامحسوس بر عایق صوتی شیشه مورد نظر داشته باشد.

چگالی گاز آرگون در شیشه دوجداره چقدر است ؟

چگالی یا دانسیته میزان جرم یک عنصر یا ماده ای را به ازای حجم واحد بیان می کند. یا به عبارت دیگری جرم (وزن) واحدی از حجم مثل متر مکعب یا سانتی مکعب را بیان می کند. چگالی گاز در شیشه های دوجداره بیشتر با سرعت عیور صدا از بین شیشه ها ارتباط مستقیمی دارد. گازهایی که چگالی بیشتری به نسبت هوا دارند، سرعت عبور صدا از آنها به مراتب کمتر خواهد بود. چگالی گاز آرگون 1.784 گرم بر لیتر است. این واحد در هوا برابر 1.23 گرم بر لیتر است که بیانگر چگالی بیشتر آرگون به نسبت هوا است.

ویژگی گاز آرگون برای شیشه پنجره های دوجداره چیست ؟

  1. اثر غیر مخرب و بی اثر بودن گاز.
  2. کاهش ضریب ارتقال حرارت و ذخیره انرژی بیشتر انرژی.
  3. فروانی در طبعیت و قیمت مناسب.
  4. غیر سمی بودن و سازگار با محیط زیست.
  5. عدم ایجاد اشتعال و انفجار.

تمامی موارد مطرح شده باعث شده است تا امنیت و ایمنی در شیشه های دوجداره ای که از گاز آرگون در آنها استفاده دارند تامین شده و شما بتوانید با خیال راحت از آن استفاده داشته باشید.حتی به رغم ایجاد ترک یا شکسته شدن شیشه، نشت گاز آرگون به بیرون از شیشه، خطری را برای افراد یا ساکنین ایجاد نخواهد کرد.

نحوه تزریق گاز آرگون به شیشه دوجداره :

روش گاز زدن شیشه دوجداره چندان فرایند پیچیده ای نیست اما لازم است میزان و حجم آن کاملا کنترل شده باشد در غیر این صورت شیشه مورد نظر از کارایی لازم برخوردار نیست.

برای گاز زدن شیشه دوجداره با گاز آرگون (یا هر نوع گاز دیگری) از دستگاهی استفاده می شود که هم وظیفه تزریق گاز آرگون را دارد، هم نمایش حجم گاز وارد شده و هم مکش هوای داخلی آن. این دستگاه بطور همزمان عمل پر شدن و مکش هوای داخل را انجام میدهد. هنگامی که این فرایند به صورت اتوماتیک صورت می گیرد موجب تخلیه کامل هوای داخلی شده و احتمال بروز همگن شدن یا اختلاط دو گاز را نیز کمتر میکند.

میزان و حجم گاز وارده به شیشه به صورت اتوماتیک و بر مبنای مشخصات شیشه (مساحت و ضخامت بین لایه ها) محاسبه میشود. حجم گاز عیناً بر حسب نیاز وارد شده و در مقابل هوای موجود کاملا خارج می گردد.

در این میان یک آنالیزور فرایند پر شدن را بطور کامل مانیتور می کند با رسیدن به غلظت گاز از پیش تعیین شده، فرآیند پر شدن به طور خودکار متوقف می شود و نازل ها از شیشه جدا می شوند. فرایند تزریق گاز آرگون به شیشه دوجداره، با مسدود کردن سوپاپ های تزریق تکمیل می شود. سوپاپ ها بسته تا مانع از خروج گاز تزریق شده شوند.

طول عمر گاز آرگون در شیشه دوجداره چقدر است ؟

طول عمر گاز آرکون و کارایی آن در شیشه های دوجداره یا سه جداره بیش از هر چیزی به میزان عایق بندی شیشه و عدم تبادل و گردش هوا بین جداره ها بستگی دارد. هرگونه صدمات به جداره شیشه ها و یا مواد چسبنده اطرف آن، احتمال برزو نشتی گاز آرگون در شیشه ها را افزایش میدهد. مشاهده هرگونه بخار بین جداره ها و یا اختلاف دمای کم بین جداره داخلی و خارجی حاکی از پایان عملکرد گاز آرگون میباشد. در شرایط نرمال و عدم نشت، طول عمر گاز آرگون بین 15 تا 20 سال می باشد.

قیمت شیشه دوجداره با گاز آرگون :

قیمت شیشه دوجداره با گاز آرگون با توجه به فرآیند نه چندان پیچیده تزریق گاز آرگون و قیمت پایین گاز چندان تفاوت قیمتی با شیشه بدون گاز ندارد. اما با توجه به تاثیر گاز آرگون در کاهش اتلاف انرژی حرارتی حتما در زمان خرید پنجره دوجداره، از تزریق گاز آرگون بین جداره شیشه ها اطمینان حاصل کنید. با توجه به نوسانات قیمتی در سال 1402، قیمت شیشه دوجداره با گاز آرگون به شرح ذیل میباشد

  1. قیمت شیشه دوجداره با گاز آرگون با ضخامت 6+10+4                                  500.000 ریال برای هر متر مربع.
  2. قیمت شیشه دوجداره با گاز آرگون با ضخامت 4+12+4                                  800.000 ریال برای هر متر مربع.
  3. قیمت شیشه دوجداره با گاز آرگون با ضخامت 6+8+6                               500.000 ریال برای هر متر مربع.
  4. قیمت شیشه سه جداره با گاز آرگون با ضخامت 4+10+4+10+4 میلمیتر          800.000 ریال برای هر متر مربع.

نتیجه گیری :

بخشی مهمی از عایق بندی صوتی و حرارتی پنجره های مدرن ساختمانی توسط شیشه های دوجداره یا سه جداره تامین میشود. شیشه های چند جداره همانطور که از نامشان پیداست از قرار گیری دو یا سه لایه شیشه در کنار هم تشکیل میشود که فاصله هوایی ایجاد شده در میان لایه ها به دلیل سکون و عدم جابه جایی نقش عایق حرارتی را به خوبی میتواند ایفا کند.

برای عملکرد حرارتی بهتر هوای محبوس شده بین شیشه ها، تا خد امکان باید از گازی استفاده کرد که ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی داشته باشد تا رسانش گرما (انتقال گرما و حرارت) به حداقل میزان کاهش یابد. انجام این فرایند باعث میشود در فصول سرد سال حرارت کمتری از داخل خانه به بیرون منتقل شوئد.

در میان گاز آرگون به دلیل متعددی چون ضریب انتقال حرارتی پایین، بی اثر بودن، فراوانی و قیمت مناسب و نیز غیر سمی بودن و سازگار با محیط زیست به عنوان گاز محبوس شده بین جداره های شیشه انتخاب میشود. ضریب پایین هدایت حرارتی این گار به نسبت هوا باعث می شود یک شیشه دوجداره با غلظت مناسب گاز آرگون چیزی در حدود 33 درصد راندمان بهتری در مقابل اتلاف انرژی داشته باشد.

اجزای پنجره های دوجداره

اجزای پنجره های دوجداره

اجزای پنجره های دوجداره

با توجه به اینکه قسمت اعظم پنجره های دوجداره ساختمانی در کشور ما به پنجره های دوجداره UPVC اختصاص دارد سعی داریم در این مقاله  به معرفی اجزای پنجره های دوجداره UPVC اشاره مختصری داشته باشیم. شاید برای افرادی که تجربه استفاده از پنجره های دوجداره را ندارند همواره این سوال برای آنها مطرح می شود که پنجره دوجداره یو پی وی سی از چه مواد و اجزایی ساخته شده است ؟

پنجره های دوجداره یو پی وی سی نسل نسبتاً جدیدی از پنجره های ساختمانی هستند که به واسطه ویژگی های متعدد به خصوص در بخش کاهش مصرف انرژی و عدم نفوذ آلودگی­ های صوتی و ریز گردها جز بخش لاینفک ساختمان های امروزی و نوساز بشمار می روند.

ویژگی های پنجره های دوجداره یو پی وی سی باعث جایگزینی آنها با پنجره های ساختمان های قدیمی نیز شده به نحوی که با تولید مقاطع مختلف پروفیل یو پی وی سی، می توان بدون تخریب در نمای داخلی و خارجی ساختمان­ها، نسبت به تعویض پنجره­ های قدیمی اقدام کرد.

آنچه که باعث ایجاد تغییرات کلی این نوع از پنجره ها با نمونه های نسل قدیمی تر همانند پنجره های آهنی یا پنجره های آلومینیومی شده شامل پروفیل، یراق آلات، شیشه های چند جداره و قطعات مورد استفاده در ساخت آن می باشد. با یو پی وی سی کالا همراه باشید تا با اجزای پنجره های دوجداره UPVC بیشتر آشنا شوید.

معرفی اجزای پنجره های دوجداره

  • پروفیل UPVC پنجره دوجداره :

پروفیل های UPVC یکی از اجزای بسیار مهم پنجره دوجداره محسوب میشود. ساختار و چهارچوب اصلی پنجره های UPVC، پروفیل ها می باشند. در حقیقت پروفیل های یو پی وی سی بدنه و اسکلت پنجره ها را تشکیل می دهند و سایر اجزای پنجره شامل یراق آلات و شیشه های چند جداره به روی آنها مونتاژ می شوند. از این رو لازم است تا پروفیل های UPVC مصرفی در ساخت درب و پنجره های دوجداره از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشند.

در پروفیل پنجره های دوجداره UPVC لازم است از پروفیل های تقویت گالوانیزه به منظور استحکام بخشی و افزایش دوام پنجره در کنار آنها استفاده شود. این الزام از آنجایی شکل میگیرد که پروفیل های یو پی وی سی به دلیل ماهیت و جنس، از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار هستند و در صورت عدم استفاده از پروفیل تقویت گالوانیزه، به مرور باعث ایجاد انحنا و دفرمگی پروفیل های پنجره UPVC می شود.

پروفیل های یو پی وی سی به صورت شاخه های 6 متری تولید و پس از برش به ابعاد مورد نیاز و متناسب با پنجره دوجداره، طی فرایند گرمادهی و فشار بالا به یکدیگر متصل میشوند.

پروفیل های UPVC

اهمیت پروفیل UPVC در قیمت پنجره :

پروفیل های UPVC به عنوان مهمترین عامل در فاکتور قیمت پنجره های دوجداره محسوب می شود به نحوی که انتخاب برند و شرکت تولید کننده پروفیل تاثیر بسزایی در قیمت نهایی محصول ساخته شده خواهد داشت. به جرات می­توان گفت برند پروفیل یو پی وی سی مصرفی در ساخت پنجره های دو جداره تنها عامل تعیین کننده در انتخاب یا عدم انتخاب یک محصول از سوی خریداران می ­باشد.

با تمام این توضیحات میتوان متصور شد که مهمترین اجزای پنجره های دوجداره پروفیل های UPVC میباشد. نگاه اول هر خریدار درب و پنجره دوجداره در وهله اول به برند پروفیل یو پی وی سی و مشخصات فنی آن معطوف می شود چرا که ماندگاری و دوام طولانی مدت پنجره دوجداره در برابر شرایط آب هوایی بیش از هر چیزی به پروفیل UPVC بستگی دارد.

بررسی قیمت پنجره دوجداره

  • یراق آلات پنجره دوجداره

رتبه دوم در معرفی اجزای پنجره های دوجداره به یراق آلات اختصاص دارد. در تعریف یراق آلات پنجره دوجداره می توان گفت هر نوع مکانیزمی که سبب شود بخش متحرک یا بازشو پنجره قابلیت باز، بسته و قفل شدن را داشته باشد به عنوان یراق نامگذاری می گردد.

جنس یراق آلات پنجره های دوجداره یو پی وی سی می­ توانند از فلز، پلاستیک و یا ترکیبی از این مواد باشند. در حقیت یراق آلات به عنوان لوازم جانبی پنجره دوجداره نیز شناخته می شوند و آنچه که باعث عایق بندی خوب یک پنجره در برابر آلودگی ها می شود با استفاده از یک یراق خوب و استاندارد فراهم می شود.

از این رو می ­توان گفت بیش از نیمی از عملکرد خوب یک پنجره در برابر کاهش هر نوع آلودگی و همچنین دوام پنجره در مقابل تداوم باز و بسته شدن های مکرر، به نوع و کیفیت یراق آلات پنجره یو پی وی سی بستگی دارد که در این میان استحکام، طراحی و متریال مصرفی نفش مهمی را بازی می کنند.

حساسیت انتخاب یراق آلات:

حساسیت در انتخاب یراق آلات پنجره های دوجداره UPVC کمتر از حساسیت پروفیل های یو پی وی سی نبوده و در صورتی عدم اگاهی از نوع یراق آلات مصرفی، پنجره مورد نظر به هیچ عنوان عملکرد و کارایی مناسبی را نخواهد داشت. نوع یراق آلات پنجره های دوجداره می تواند تعیین کننده نوع بازشو پنجره نیز باشد.

به عنوان مثل در یک سیستم پروفیل لولایی، بازشو پنجره می­ تواند با انتخاب نوع یراق آلات به صورت پنجره تک حالته، پنجره دوحالته و یا به شکل پنجره فلوکس واگنی باشد. به طور خلاصه می توان گفت عملکرد و کارایی یک پنجره در دراز مدت بیش از هر مولفه دیگری به نوع و کیفیت یراق آلات پنجره وابسته می باشد و مسیری که باعث رضایت مندی مصرف کننده نهایی از کیفیت پنجره دوجداره خواهد شد به دوام یراق آلات بکار رفته منتهی خواهد شد.

اگرچه که نگهداری و توجه بهنگام پس از نصب یک پنجره UPVC به یراق آلات و رگلاژ به موقع یکی از موارد تاثیر گذار در عمر و دوام یراق آلات میباشد. و در صورت عدم رسیدگی به موقع باعث آسیب بیشتر به سایر اجرا خواهد شد. اخذ گواهینامه های کیفی و فنی از موسسه های معتبر جهانی و سابقه فعالیت را میتوان دو فاکتور مهم در بررسی کیفیت یراق آلات پنجره های دوجداره عنوان کرد.

  • نوارهای لاستیکی پنجره دوجداره

شاید یکی از ویژگی های مهم و نقاط قوت پنجره های دوجداره یو پی وی سی نسبت به سایر پنجره های قدیمی، تعبیه نوار لاستیکی بین منافذ پنجره باشد. نوارهای لاستیکی پنجره دوجداره یو پی وی سی که گاها واشر پنجره دوجداره نیز شناخته می­ شود به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و عدم تغییر شکل بر اثر گذشت زمان، نقش درزبندی و آببندی پنجره را به عهده دارند.

نوار لاستیکی پنجره ها دوجداره در دو نوع EPDM و TPV تولید و عرضه می شود. نوارهای TPV در پروفیل های لاستیک دار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوارها توسط شرکت تولید کننده پروفیل و در زمان تولید به روی پروفیل ها جاگذاری و مونتاژ می شوند. نوارهای لاستیکی از نوع EPDM به دلیل آنکه از خواص و ویژگی لاستیک طبیعی برخوردار است ماندگاری و دوام بیشتری دارد.

به دلیل عمر و دوام بسیار بالای نوارهای لاستیکی EPDM پیشنهاد می شود در هنگام خرید پنجره دوجداره از نوع نوار درزبندی EPDM را انتخاب کنید. اگرچه ساخت پنجره دوجداره با نوار لاستیکی EPDM به نسبت پنجره دوجداره با نوار لاستیکی TPV تا حدودی قیمت بالاتری خواهد داشت.

  • پروفیل تقویت گالوانیزه پنجره دوجداره

به منظور استحکام بخشی به پنجره های دوجداره در مقابل نیروهای وارده و همچنین اطمینان از ایجاد یک تکیه­ گاه مناسب و مستحکم جهت نصب پنجره در ساختمان و  نیز مونتاژ یراق آلات، ملزم به استفاده از پروفیل های تقویت از جنس ورق گالوانیزه، در درب و پنجره­ های دوجداره یو پی وی سی هستیم.

پروفیل های پلیمری ساخت پنجره به تنهایی توانایی تحمل نیروهای وارده را ندارند و در صورت عدم مقاوم سازی، با گذشت زمان و تحت تاثیر تنش های وارده، درب یا پنجره از حالت اولیه خارج شده و اصطلاحاً پروفیل ها دچار دفرمگی یا کجی خواهند شد.

بروز این رخداد در سیستم­های یو پی وی سی که امروزه مورد استفاده واقع می شوند ا­جتناب ناپذیر بوده و هیچ ادعا و دلیلی نمی­ تواند عدم استفاده از پروفیل تقویت را فرایندی هم­سو با استانداردهای تولید و بی تأثیر در افت کیفیت محصول نهایی قلمداد نماید.

با توجه به حساسیت پروفیل تقویت گالوانیزه و تاثیری پذیری آن در میزان استحکام درب و پنجره های دوجداره UPVC به جرات میتوان گفت پروفیل های تقویت پس از یراق آلات به عنوان مهمترین اجزای پنجره های دوجداره محسوب میشود.

عوامل تعیین کننده کیفیت پروفیل های تقویت گالوانیزه:

در حال حاضر استفاده از ورق گالوانیزه (ورق آهنی پوشش داده شده با فلز روی) از پر مصرف­ترین انواع مواد ساخت پروفیل­های تقویت می­باشد. لازم به ذکر است ابعاد و ضخامت پروفیل تقویت گالوانیزه برای هر شرکت تولید کننده پروفیل متفاوت است و استفاده یکسان از یک نوع پروفیل تقویت برای تمامی پروفیل های یو پی وی سی در راستای کاهش هزینه تولید بوده و مورد تائید نمی باشد.

تعیین ابعاد پروفیل های تقویت گالوانیزه در ساخت پنجره های یو پی وی سی متغیر میباشد اما ضخامت ورق استفاده شده در ساخت آن باید حداقل ضخامت 1.25 میلمیتر را داشته باشد. پروفیل های تقویت گالوانیزه بعد از مرحله برش پروفیل و قبل از مرحله جوش در داخل پروفیل های یو پی وی سی قرار گرفته و توسط پیچ های سرمته در جای خود ثابت می شوند.

استفاده از پروفیل های توقیت گالوانیزه یا ضخامت کمتر از 1.25 میلمیتر و یا استفاده از پروفیل های تقویت گالوانیزه دوتکه تاثیر چندانی در افزایش استحکام پنجره های UPVC نخواهد داشت.از این رو حتما در قرارداد ساخت و یا خرید پنجره های دوجداره برای ساختمان یا پروژه های خود حتما در مورد ابعاد و ضخامت پروفیل تقویت گالوانیزه، دقت لازمه را انجام برسانید.

گالوانیزه پنجره های دوجداره

  • شیشه های پنجره دوجداره

اگرچه طبق بررسی مورخان تاريخ كشف شيشه به حدود 4000 سال قبل بـاز مي گردد اما استفاده از آن در ساختمان ها بـه ايـن انـدازه قـدمت ندارد. اين كه همزمان بتوان از نور طبيعـي استفاده کرد و هـواي گـرم داخل ساختمان را در فصول سرد سال حفظ نمود، از آرزوهاي دیرینه بشریت بوده است.

شیشه تنها جداره ای نور گذر و شفافی است که می تواند باعث عبور نور خورشید این موهبت الهی به داخل خانه یا محل کار ما شده و شادابی و نشاط را برای ما فراهم آورد. شیشه از مواد مصنوعی غیرفلزی و غیرآلی است. به طور کلی شیشه از سه ماده اصلی آهک، سیلیس و کربنات سدیم تشکیل می شود. این مواد به همراه مواد افزودنی جزئی دیگر در کوره های ذوب شیشه، مذاب شده و در نتیجه به حالتهای مختلف شکل گیری و تولید می شود.

هدر رفت انرژی حرارتی شیشه ها:

یکی از مشکلات استفاده از شیشه ها در ساختمان ها، اتلاف و هدر رفت انرژی گرمایی می­باشد. تا قبل از استفاده از پنجره های نوین و شیشه های دوجداره، اتلاف انرژی از طریق شیشه ها به عنوان یکی از مشکلات رایج پنجره ها محسوب می­شد.

با ابداع شیشه های دوجداره، تا حدود بسیار زیادی از این مشکلات برطرف گردید. در صورت استفاده از دو لایه شیشه در کنار هم به صورت عایق شده تا حدود بسیار زیادی کاهش اتلاف انرژی خواهیم داشت. در صورت عدم استفاده از یک شیشه دوجداره استاندارد، قطعاً پنجره دوجداره UPVC مورد نظر از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود.

ساختار شیشه های دوجداره:

در شیشه های دوجداره فضای بین دو لایه شیشه یک فاصله هوایی وجود دارد. هوا در صورتی که کاملا ثابت و بدون حرکت باشد ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارد و می تواند به عنوان یک لایه ایزوله عمل کند.

همچنین هرچه هوای محبوس شده بین دو لایه شیشه ضریب هدایت حرارتی کمتری داشته باشد میزان اتلاف انرژی حرارتی در فصول مختلف سال نیز متقابلاً کمتر خواهد بود لذا استفاده از هرنوع گاز که هدایت حرارت کمتری نسبت به هوا داشته باشد و در عین حال مقرون به صرفه نیز باشد به عنوان گاز جایگزین هوا در شیشه های دوجداره استفاده می شود.

در حال حاضر گاز آرگون به عنوان پرمصرف ترین نوع گاز در شیشه های دو یا سه جداره کاربرد دارد. در شیشه های چند جداره هرچه فاصله هوایی بین دو شیشه بیشتر باشد، ضریب انتقال حرارتی از محصول نهایی نیز کمتر خواهد بود. به طور مثال ضریب عایق بندی شیشه دوجداره 24 میلیمتری بهینه تر از شیشه دوجداره 20 میلی متری میباشد.

جمع بندی نهایی

پنجره های دوجداره UPVC از قرارگیری چند محصول با متریال های مختلف در کنار هم تولید می شوند. برای داشتن یک پنجره دوجداره با کیفیت لازم است تمام اجزای تشکیل دهنده پنجره دوجداره UPVC کیفیت لازمه را داشته باشند. علاوه بر آن لازم است نحوه مونتاژ یراق آلات ساخت و نصب پنجره های یو پی وی سی نیز مطابق دستور العمل های تعیین شده انجام شود. در این مقاله به اجزای پنجره دوجداره اشاره کردیم. امیدوارم راهنمایی لازم را ارائه کرده باشیم.

معرفی پروفیل پنجره وین تک سری 640

معرفی پروفیل پنجره وین تک سری 640

معرفی پروفیل پنجره وین تک سری 640:

 معرفی پروفیل های پنجره وین تک و مشخصات فنی آنها، موضوعی که قصد داریم در این مقاله به معرفی این سری از پروفیل پرکاربرد و پر مصرف اشاره کاملی داشته باشیم. پنجره وین تک و پروفیل های UPVC وین تک امروزه به عنوان شناخته شده ترین برند در زمینه درب و پنجره های دوجداره یو پی وی سی شناخته میشوند. قبل از تشریح و معرفی پروفیل پنجره وین تک، ایتدا بهتر است کمی با مجموعه وین تک آشنا شویم. کارخانجات وین تک در ایران و سایر کشورها (ترکیه، آلمان، روسیه، اکراین، آذربایجان، تونس و هندوستان) متعلق به گروه شرکتهای ADO ترکیه به مرکزیت شهر آنتالیا می باشد که تاریخچه تاسیس آن به سال ۱۹۵۶ میلادی برمی گردد. فعالیت تولیدی آغاز شده همه ساله در حال توسعه بوده و در حال حاضر علاوه بر تولید پروفیلهای UPVC مورد نیاز در صنعت ساختمان و پنجره های UPVC دوجداره، در سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا و ۸ کشور دارای کارخانه های متعدد تولیدی در زمینه های تولید انواع درب های داخلی ساختمان با متریال کامپوزیت، پوشش های سالن های بزرگ صنعتی فعالیت داشته و در راستای اداره این مجموعه ها چندین هزار پرسنل و مدیران اداری و تولیدی مشغول به فعالیت می باشند.افزایش قیمت حامل های انرژی و همچنین اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی از یک سو، ویژگی های پنجره های دوجداره UPVC و استقبال خوب مردم از  این محصولات از سوی دیگر سبب گردید تا پروفیل‌های UPVC تولید شده توسط مجموعه آدو ترکیه پس از مدت کوتاهی وارد کشور ایران شوند.کیفیت بسیار مطلوب محصولات تولید شده توسط کارخانه وین تک در استان آذربایجان شرقی که در حال حاضر  پیشرفته ترین کارخانه تولید پروفیل های یو پی وی سی در ایران شناخته میشود، باعث شده پروفیل های وین تک به عنوان پر فروش ترین برند پروفیل یو پی وی سی در ایران باشد.

پروفیل پنجره سری 640 وین تک:

پروفیل پنجره سری 640  وین تک به عنوان پرفروش ترین و پرکاربرد ترین دسته پروفیل وین تک شناخته می شود. این سری که به سری 60 وین تک یا 4 کانال نیز مشهور است با عرض 60 میلیمتر و با 4 اتاقک یا دیواره از رده قمیتی مناسبی نسبت به سایر محصولات برند وین تک برخوردار است. از پروفیل های سری 640 وین تک صرفا در ساخت درب و پنجره ها با سیستم لولایی استفاده میشود. تنوع محصول در سری 640 محدود به رنگ سفید نبوده و در رنگ های مختلف از قبیل بلوطی، بلوطی تیره، طوسی ترامبون و قهوه ای سوخته تولید می شود. امکان نصب و مونتاژ انواع یراق آلات از قبیل یراق تک حالته، یراق دوحالته و یراق فلوکس واگنی و همچنین قابلیت بکارگیری شیشه های تک جداره، دوجداره و سه جداره از ویژگی های این سری از پروفیل ها محسوب میشود.

پروفیل قاب پنجره وین تک سری 640:

چهارچوب یا قاب درب و پنجره­ ها با سیستم بازشوی لولایی در سیستم سری 640 وین تک توسط این پروفیل ساخته می ­شود. به عبارتی دیگر پروفیل فریم نقش چهار چوبی را دارد که سایر اجزای تشکیل دهنده پنجره شامل پروفیل های بازشو، پروفیل های میانی و شیشه های دوجداره به روی آن مونتاژ یا نصب می شوند. پروفیل قاب سری 640 به عنوان پرمصرف ترین پروفیل این گروه شناخته می شود چرا که هر درب یا پنجره با هر طرح مشخصاتی دارای یک قاب چهارگوش میباشد که غالبا توسط پروفیل قاب یا همان پروفیل فریم ساخته می شود. وزن پروفیل قاب سری 640 وین تک به همراه نوار درزبندی لاستیکی 1105 گرم بر متر طول می باشد.

مشخصات فنی پروفیل قاب سری 640 وین تک

پروفیل لنگه پنجره سری 640 وین تک:

بخش بازشو و یا متحرک پنجره­ ها توسط این پروفیل ساخته می شود. به عبارتی دیگر چنانچه لازم باشد در یک پنجره دوجداره UPVC، قسمتی از آن دارای بخش بازشو باشد لازم است از پروفیل لنگه پنجره استفاده کنیم. به دلیل لنگر یا نیروی خمشی وارد شده به پروفیل لنگه پنجره در زمان باز و بسته شدن، طراحی این پروفیل در بین سایر پروفیل های یو پی وی سی از حساسیت ویژه ای برخوردار است و باید توانایی لازم را در برابر نیروهای خمشی و پیچشی را داشته باشد. قابلیت نصب انواع یراق آلات تک حالته، یراق دوحالته و یراق فولکس واگنی، قابلیت بکارگیری انواع شیشه تک جداره، شیشه دوجداره و شیشه سه جداره و استحکام خمشی بالا از ویژگی های پروفیل لنگه پنجره سری 640  وینتک بشمار میرود. وزن پروفیل لنگه پنجره سری 640 وین تک با نوار لاستیکی 1280 گرم بر متر طول میباشد.

مشخصات فنی لنگه پنجره سری 640 وین تک

پروفیل لنگه در سری 640 وین تک:

چهارچوب بخش متحرک درب­ های یو پی وی سی داخل بازشو در سیستم سری 640 توسط این پروفیل ساخته می شود. سطح مقطع بزرگ پروفیل لنگه درب سری 640 از یک طرف و ابعاد بزرگتر پروفیل تقویت گالوانیزه مصرفی از طرف دیگر، باعث افزایش استحکام و ضریب امنیتی درب های ساخته توسط این پروفیل می گردد. فضای بیشتر در نظر گرفته شده در پروفیل لنگه درب نسبت به پروفیل لنگه پنجره در بخش مونتاژ یراق، امکان جاسازی یراق آلات سوئیچی را فراهم می کند. در یراق آلات سوئیچی امکان باز، بسته و قفل شدن درب از هر سمت درب وجود دارد. از یراق آلات سوئیچی بیشتر در دربهای بالکنی که نیاز به امنیت بیشتری دارد، استفاده می شود. وزن پروفیل لنگه درب سری 640 وین تک با نوار لاستیکی 1630 گرم بر متر طول می باشد.

پروفیل مولیون سری 640 وین تک:

از پروفیل مولیون به عنوان مقسم یا تقسیم کننده داخلی درب یا پنجره UPVC استفاده می شود. جداسازی یک بخش از بخشی دیگر از جمله اقدامات متداول در ساخت درب و پنجره های UPVC می باشد که این امر توسط پروفیل میانی ثابت یا پروفیل مولیون انجام می شود. از طرفی دیگر استفاده از تیرک های افقی و عمودی میتواند باعث استحکام بندی بیشتر درب و پنجره های دوجداره شود که این امر نیز توسط پروفیل میانی ثابت انجام می شود. وزن پروفیل مولیون سری 640 وین تک با نوار لاستیکی 1200 گرم بر متر طول است.

پروفیل زهوار شیشه دوجداره وین تک:

از پروفیل زهوار شیشه دوجداره ساده نیز به منظور ثبات شیشه های دوجداره با ضخامت خارجی 20 میلیمتر استفاده می گردد. عملکرد و کاربرد این پروفیل کاملا مشابه پروفیل زهوار شیشه دکوراتیو میباشد و صرفاً از نظر سطح مقطع و شکل با یکدیگر متفاوت هستند. شبکه داخلی ایجاد شده در زهوار دوجداره ساده، می تواند مقاومت به ضربه پروفیل زهوار را در زمان نصب پنجره دو چندان کند. پروفیل زهوار شیشه دو جداره 20 میلمیتری ساده وین تک به رنگ سفید و با نوار لاستیکی مشکی با کد فنی 96200-40101 شناخته می شود.

منبع مقاله: www.upvc-kala.ir

 

 

انواع مختلف پنجره

انواع مختلف پنجره

انواع مختلف پنجره:

در این مقاله سعی داریم به انواع مختلف پنجره در ساختمان ها اشاره داشته باشیم هر چند در زمان گذشته متریال مورد استفاده برای ساخت پنجره محدود بود اما امروزه می‌توان از انواع مختلف پنجره در معماری و ساختمان سازی بهره گرفت. لزوم تعبیه دریچه ایی به نام پنجره در هر مکانی که انسان آن را به عنوان سرپناه برگزید، همواره از ابتدایی ترین نیازهای بشر بوده است. منفذی که ضمن ایجاد ارتباط با محیط بیرونی بتواند از انتقال گرما و سرما به محیط داخلی جلوگیری کند. تاریخچه پنجره در معماری  بسیاری از نقاط جهان این موضوع را بر ما ثابت می کند که انسان با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و دسترسی به منابع طبیعی، از مصالح گوناگونی برای ساخت انواع مختلف پنجره ها استفاده می کرده است که قصد داریم به 4 نمونه از مصالح پرکاربرد اشاره مختصری داشته باشیم.

1. پنجره چوبی:

پنجره چوبی یکی از قدیمی‌ترین یکی از انواع مختلف پنجره ساختمانی می باشد که احتمالاً شنیدن نام آن، یادآور پنجره‌های خانه‌های قدیمی و روستایی در ذهن شما تداعی خواهد کرد. چوب این موهبت الهی از جمله مواد با ارزشی در طبیعت است كه از آن در طول قرون مختلف براي مصارف و مقاصد گوناگون استفاده مي شود. انسان های اوليه طرز شكل دادن به چوب را براي تهيه وسايل مفيد و به كمك ابزارهاي سنگي فرا گرفتند و به مرور توانست با کمک ابزارهای فولادی از آن بهره گرفته و با این روش محصولات چوبي متنوع و بهتري را توليد نمايد. همزمان با اين تحول، محصولات و کالاهای جديدي از چوب در صحنه تجارتي بر مقاصد مختلف ظاهر گرديد. از آنجا كه كار با چوب به كمك ابزارهاي دستي و ماشيني آسان بوده و در گونه هاي متنوعي يافت مي شود، اين ماده يكي از مهمترين و اساسي ترين متریال ها در بین مصالح ساختماني نيز محسوب می شود. تنوع زياد گونه هاي مختلف چوب موجب شده است كه اين ماده در رنگ ها، بافتها، وزن ها و مقاومت هاي گوناگون يافت شود.چوب به‌ عنوان نخستین ماده اولیه ای که بشر برای ساخت درب و پنجره با قابلیت بازشو مورد استفاده قرار داده است و به سبب زیبایی و اصالت منحصر به ‌فرد خود همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است. از زمان تولید پنجره‌های اولیه تاکنون تکنولوژی فرآوری و کاربرد چوب همیشه در حال رشد بوده است به نحوی که امروزه پنجره های چوبی با تلفیقی از پروفیل های آلومینیومی نیز ساخته و عرضه می شود.

ویژگی ها و معایب پنجره های چوبی:

نکته مهمی که درمورد استفاده از این پنجره‌ها باید به یاد داشته باشید، بحث نگهداری صحیح از آنها می‌باشد. چرا که پروفیل این‌گونه پنجره‌ها نفوذ پذیری بالایی نسبت به بخار آب داشته و از این‌ رو نیاز به نگهداری ویژه‌ای دارند، بنابراین در صورت تمایل به استفاده از این پنجره‌ها نمونه‌ای با کیفیت از آن‌ها را که از چوب مقاوم ساخته و دارای پوشش مناسبی باشد را انتخاب نماید. فرآیند ماشین کاری بسیار مناسب، قابلیت شکل دهی و خمش، مقاومت بسیار مناسب در برابر نیروهای خمشی و پیچشی، مقاوم در برابر ضربه، قابلیت رنگ پذیری و جذب صدا از جمله دیگر دلایلی است که باعث بکارگیری چوب در ساخت درب و پنجره های ساختمانی می شود. آسیب پذیر بودن در برابر حریق و آتش سوزی، احتمال نفوذ حشرات و موریانه، امکان پوسیدگی، قابلیت نفوذ آب در انواع پنجره چوبی، مقاومت پایین در برابر ورود ضربه. عدم درزبندی مناسب، عدم تعبیه نوارهای لاستیکی، هزینه بالای تمام شده در تولید و شکنندگی مقاطع بهم متصل شده از جمله معایب استفاده از پنجره های چوبی میباشد. پس با تمام این توضیحات و تنوع انتخاب، خرید پنجره چوبی گزینه مناسبی در بین سایر پنجره ها نمی باشد.

2. پنجره آهنی:

از دیگر اشکال مختلف پنجره، پنجره های آهنی میباشد. آهن چهارمین عنصر مهم در پوسته زمین شناخته شده و یکی از عوامل و عناصر سازنده هسته بیرونی و درونی زمین می باشد. آهن و آلیاژهای آن از پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین فلزات می باشد که نوع خام آن به رنگ خاکستری براق می باشد اما زمانی که در هوا با اکسیژن ترکیب شود اکسید شده و به رنگ قرمز تیره یا قهوه ای روشن نمایان می شود. فلز آهن و آلیاژهای آن به عنوان پر کاربردترین فلز در صنایع و ساختمان سازی محسوب می شود.

ویژگی پنجره های اهنی چیست؟

پروفیل های تولید شده آهنی که عموماً به روش های نورد یا رول فرمینگ تولید می شوند تنوع بسیار بالایی داشته و ضمن برخورداری از سطح قیمتی مناسب، در صورت پوشش دهی، دوام و ماندگاری مناسبی را نیز دارا می باشد. استفاده از پروفیل های آهنی در ساخت انواع درب و پنجره به دلیل استحکام و ایمنی مناسب و همچنین رده قیمتی مقرون به صرفه، در معماری ایران همیشه به عنوان پرکاربرد ترین نوع پنجره ها در سالیان گذشته بوده به طوری که هم اکنون 80 درصد از پنجره های نصب شده در ساختمان های قدیمی در کشور از نوع پنجره های آهنی می باشد. ساخت پنجره با استفاده از پروفیل های آهنی چیزی در حدود 85 سال قدمت دارد و نسل بعدی پنجره های چوبی محسوب می شوند.

مهمترین دلایل عدم استفاده از پنجره های آهنی:

عدم درزبندی مناسب، عدم ایجاد عایق صوتی و حرارتی مناسب، پوسیدگی در برابر رطوبت، وزن بالای سازه ساخته شده، عدم امکان نصب نوارهای لاستیکی جهت عایق بندی از جمله دلایلی است که باعث شده امروزه استفاده از این نوع پنجره ها تقریباً منسوخ گردد. بهبود هرگونه تغییرات در ساختار پنجره های آهنی همانند نصب شیشه دوجداره به هیچ عنوان موثر نبوده و نمیتواند شرایط مناسبی را برای این پنجره ها ایجاد کند از این رو دوجداره کردن پنجره های آهنی به دلیل عدم درزبندی مناسب و ضریب انتقال حرارتی بالای مقاطع فلزی امری هزینه بردار و بی فایده خواهد بود. پیشنهاد میشود برای رسیدن به یک عایق بندی مناسب، پنجره اهنی مورد نظر با یک پنجره دوجداره UPVC تعویض گردد.

3. پنجره های آلومینیومی:

از دیگر انواع محتلف پنجره ها میتوان به پنجره آلومینومی اشاره کرد. آلومینیوم به عنوان یکی از عناصر در طبیعت و در حال حاضر به عنوان فراوان ترین فلز در سطح کره زمین شناخته می شود. ترکیب منحصر به فرد و خواص عالی آلومینیوم باعث شده است این فلز یکی از مهمترین مواد مهندسی و ساخت مصالح به شمار آید. جرم سبک، استحکام بسیار مناسب در برابر نیروهای خمشی و پیچشی، مقاومت بالا در مقابل خوردگی ها شیمایی، قابلیت تولید مقاطع پیچیده و ظریف به روش اکسترود و همچنین ماشین کاری بسیار مناسب، آلومینیوم را تبدیل به یک فلز منحصر ایده آل نموده است.

استفاده از آلومینومی در تولید درب و پنجره:

آلومینیوم به صورت خالص، به دلیل نرمی و استحکام پایین کاربرد چندانی نداشته، اما در صورت استفاده از سایر فلزات و یا آلیاژ کردن به مقادیر مناسب همانند مس، منیزیوم، منگنز، سیلیکون میتواند باعث ابجاد خواص بسیار مناسب در این فلز ارزشمند گردد. آلومینوم جز فلزات سبک بوده و شکل دهی آن عموما به روش هایی همچون ریخته گری یا اکسترود انجام میشود. خواص مکانیکی این فلز باعث شده تقریبا تمای پروفیل های تولیدی برای مقاصد گوناگون به روش اکسترود تولید گردد. پنجره های تولید شده از پروفیل های آلومینیومی به دلیل خواص فیزیکی آلومینیوم در برابر اکسیداسیون یا پوسیدگی از دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به پنجره های چوبی و پنجره های آهنی برخوردار هستند. در مقابل با توجه به قیمت بالای فلز آلومینیوم، قیمت تمام شده پنجره های آلومینیومی به مراتب بیشتر از سایر پنجره ها می باشد. پنجره های آلومینیومی نرمال به دلیل ضریب انتقال حرارتی بالای پروفیل ها امروزه کاربرد و طرفدار چندانی نداشته و در حال حاضر استفاده از پنجره های ترمال بریک (Thermal Brake) آلومینیومی تنها گزینه بسیار مناسب در ساخت پنجره های آلومینیومی می­باشد.

پروفیل ترمال بریک چیست؟

در ساخت پروفیل های ترمال بریک، لایه سمت درونی و سمت بیرونی پروفیل که تحت گرما و سرمای محیط هستن با استفاده از یک تیغه عایق از جنس پلی آمید از یکدیگر جدا شده و انتقال حرارت از طریق جداره های پروفیل آلومینیومی به حداقل مقدار ممکن کاهش می یابد. پل های حرارتی مهمترین عامل در انتقال حرارت یک سطح مقطع محسوب میشود که با حذف آن توسط رابط پلی آمید انتقال حرارت در پروفیل های آلومینومی به حداقل کاهش پیدا می­ کند. این ویژگی سبب می شود انتقال حرارت و یا اتلاف حرارت در فصول سرد یا گرم سال از طریق رسانش به حداقل کاهش یابد. سختی و استحکام بسیار مناسب پروفیل پلی آمید هیچ تاثیر منفی بر میزان مقاومت پروفیل آلومینوم ندارد. تیغه پلی آمید در پروفیل های آلومینومی ترمال بریک با روش دوخت یا عبور از غلتک های فلزی در بین لایه های پروفیل های آلومینومی قرار میگیرد.

پروفیل ترمال بریک

ویژگی و معایب پنجره های آلومینیومی :

پنجره های  آلومینیومی به دلیل خواص فیزیکی آلومینیوم در برابر پوسیدگی از دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به پنجره های چوبی و پنجره های آهنی برخوردار هستند. دیواره پلی آمید نصب شده در پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و باران های اسیدی دارد. قابلیت ایجاد پروفیل های رنگی با پوشش بسیار مناسب و با استفاده ار روش آنادایز یکی دیگر از ویژگی های پنجره های آلومنیومی ترمال بریک محسوب می شود که متواند باعث تولید پنجره های رنگی نیز شود. علی رغم تمام ویژگی های بسیار مثبت و ارزشمند پنجره های آلومنیومی ترمال بریک، شاید هزینه و قمیت تمام شده بسیار بالای آن تنها عاملی است که باعث می­شود پنجره های ترمال بریک آلومینیومی به عنوان یک کالای لوکس ساختمانی محسوب شده و خاص تعداد محدودی از پروژه های ساختمانی باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پنجره های ترمال بریک می توانید به مقاله پنجره ترمال بریک مراجعه نمائید

4. پنجره های دوجداره UPVC:

از دیگر انواع مختلف پنجره در معماری ساختمان ها،میتوان به پنجره دوجداره یو پی وی سی اشاره کرد.استفاده از مواد پلیمری نظیر پی وی سی در حال حاضر به عنوان نوین ترین محصول در ساخت درب و پنجره ها شناخته می شود. پی وی سی در حقیقت نوعی پلاستیک است که از زیر شاخه های محصولات صنعت پتروشمی محسوب میشود. Polyvinyl chloride نام اصلی پی وی سی میباشد که برای اولین بار قرن 19 میلادی کشف گردید. ماده پی وی سی به صورت خالص به دلیل ضعف در خواص فیزیکی و مکانیکی و همچنین دوام و استحکام پایین در برابر ضربه و نور خورشید کاربرد چندانی نداشته و لازم است به منظور بهبود در خواص آن، مواد افزودنی دیگری به آن اضافه گردد. فرمولاسیون و میزان این افزودنی ها مطابق با شرایط آب هوایی و نوع کاربرد محصول نهایی انتخاب میگردد.

تاریخچه پنجره های UPVC:

استفاده از پنجره های دوجداره UPVC به دلایلی همچون ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین پروفیل ها، درزبندی بسیار مناسب به دلیل استفاده از نوارهای لاستیکی، تنوع رنگ، قابلیت نصب شیشه های مختلف، عدم نیاز به نگه داری سالیانه و….. باعث شد این ماده جایگزین آهن و آلومینیوم مصرفی در بخش ساخت پنجره های ساختمانی باشد. با گذشت سال ها متخصصین و طراحان پنجره با تست و روش های مختلف، به دنبال ساخت پنجره هایی با قابلیت عایق صدا و حرارت بیشتری بودند، تا اینکه در کشور آلمان متخصصین در سال 1960 با طراحی و ساخت پروفیل یو پی وی سی یکی از اصلی ترین تغییرات را در زمینه پنجره های دوجداره ایجاد کردند. حال نزدیک به 50 سال است که استفاده از ماده UPVC در اروپا رواج یافته است و به جرات میتوان گفت که  یکی از مطمئن ترین و پرمصرف ترین مواد اولیه در ساخت درب و پنجره ساختمان ها استفاده از پروفیل های پلیمیری و یا تولید شده از ماده UPVC می باشد.

  • دلایل استفاده از پروفیل های upvc:

هیچ کدام از نواقص و معایب پنجره های آلومینیومی، آهنی و چوبی در پنجره های یو پی وی سی وجو ندارد. پنجره های یو پی وی سی ضمن برخورداری از ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین، دچار پوسیدگی نشده و هنگام آتش سوزی نیز باعث گسترش حریق نمی شوند. در پنجره های یو پی وسی پروفیل های مصرفی با زاویه 45 درجه برش و با اعمال حرارت توام با فشار مناسب و توسط ماشین آلات مخصوص به هم اتصال داده می شوند. این روش اتصال و ادغام دو ماده به یکدیگر، وجود هرگونه شیار یا منفذ را حذف کرده و مانع از نفوذ هرگونه آب یا نشتی به داخل پروفیل یا پنجره می شود. در طراحی پروفیل های upvc شبکه ها یا دیواره هایی در داخل آنها ایجاد میشود که به محفظه یا چمبر معروف هستند. سطح مقطع بیشتر از 85 درصد از پروفیل های ی UPVC تولید داخل از نوع 60 میلیمتر و با چهار محفظه یا اتاقک داخلی می باشد.در بسیاری از شرکت ها نیز پروفیل های با عرض 70 میلیمتر نیز تولید میشود. وجود این اتاقک ها یا محفظه ها نقش مهمی در استقامت، استحکام و عایق بودن پنجره ها دارند. افزایش تعداد دیواره در پروفیل مانع از عبور امواج صوتی به داخل خانه شده و موجب عملکرد بهتر پنجره در برابر آلودگی صوتی و کاهش اتلاف انرژی خواهد شد.علاوه بر آن با قرارگیری پروفیل های تقویت گالوانیزه در داخل پروفیل های upvc  استحکام پروفیل ها برای نیروهای بیشتر تضمین میشود

 

پروفیل های UPVC لمینیت:

قابلیت نصب و الصاق روکش های رنگی از مواد پلیمری بنام لمینیت به عنوان دیگر ویژگی پروفیل های UPVC شناخته میشود. پروفیل های رنگی با روکش پلیمری که به پروفیل های لمینیت معروف هستند طیف رنگی نسبتاً محدودی داشته و معمولا در 5 طیف به رنگهای بلوطی، بلوطی تیره، قهوه ای سوخته، طوسی و مشکی تولید می شوند. فرایند تولید پروفیل لمینیت بدین شکل است که فویل های لمینیت پس از برش به اندازه مورد نیاز توسط مواد چسبنده و با اعمال فشار توسط غلطک ها به روی پروفیل چسبیده می شوند. این عملیات معمولا توسط شرکت های تولید کننده پروفیل انجام میشود. پروفیل های لمنیت می توانند به صورت یک طرف لمینیت (پروفیل داخل لمینیت و پروفیل بیرون لمینیت) و یا به صورت دو طرف لمینیت تولید شوند. میزان چسبندگی برچسب لمینیت به روی پروفیل های به مولفه های زیادی بستگی دارد اما به طور میانگین یک پنجره لیمنیت در یک شرایط آب هوای متعادل برای 7 الی 10 سال از ماندگاری مناسبی برخوردار خواهد بود.

 

  • ویژگی پنجره های دوجداره یو پی وی سی:

جند مورد از ویژگی های مهم پنجره های دوجداره اشاره مختصری شده است:

  1. کاهش هزینه مصرف انرژی سالیانه به دلیل پایین بودن میزان رسانش گرمایی در پروفیل های UPVC.
  2. مقاوم در برابر پوسیدگی و عدم نیاز به نگه داری سالیانه
  3. عدم ورود آلودگی و ریز گردها به دلیل درزبندی مناسب و عایق بندی بالا.
  4. قابلیت ایجاد انواع بازشو در جهات مختلف.
  5. قابلیت بازیافت پروفیل ها و استفاده مجدد در چرخه تولید محصولات پلیمری.
  6. استحکام بالای پروفیل در برابر شرایط مختلف آب و هوایی.
  7. قابلیت نصب شیشه های تک جداره، دوجداره و سه جداره.
  8. مقاوم در برابر نفوذ آب باران.
  9. قابلیت ساخت پنجره های کشویی در دو نوع تک ریل و جفت ریل.
  10. نظافت آسان به دلیل صافی سطح پروفیل های یو پی وی سی.
  11. سهولت در نصب و عدم نیاز به تخریب در تعویض پنجره ها.
  12. قابلیت نصب انواع شیشه های ایمنی نظیر سکوریت یا شیشه لمینیت.
  13. قابلیت ایجاد اشکال مختلف در قالب پنجره های منحنی یا زاویه دار.
  14. قابلیت نصب روکش هایی از جنس لمینیت به روی پروفیل های UPVC.
  • کدام مدل از انواع مختلف پنجره مناسب تر است؟

نواقص مطرح شده در خصوص پنجره های چوبی، آهنی و آلومینیومی (نسل قدیمی) به خصوص در بحث عدم عایق بندی و اتلاف انرژی، انتخاب این نوع پنجره ها را برای همیشه از گردونه رقابت حذف میکند. از این رو امروزه پنجره های آلومینیومی ترمال بریک و پنجره های یو پی وی سی به عنوان تنها گزینه های موجود در انتخاب پنجره های ساختمانی خواهد بود. قیمت مناسب پنجره های دوجداره یو پی وی سی در قیاس با پنجره های ترمال بریک و همچنین عایق بندی بسیار مناسب در برابر حرارت و برودت موجب استقبال بیشتر مردم از نوع پنجره ها شده است. همه ویژگی های مثبت پنجره های دوجداره یو پی وی سی زمانی محقق خواهد شد که دستور العمل های تولید و نصب به خوبی رعایت گردد.لذا در بین انواع مختلف پنجره های اشاره شده در این مقاله، به نظر میرسد پنجره های دوجداره یو پی وی سی از لحاظ قیمت و کارایی مناسب ترنی گزینه باشد.

مشکلات پنجره های دوجداره

مشکلات پنجره های دوجداره

مشکلات پنجره های دوجداره

امروزه پنجرهای دوجداره به عنوان بخش مهم و لاینفک از ساختمان­های نوین محسوب می شوند. پنجره ها در ساختمان ها با ایجاد ارتباط بصری میان محیط داخلی و محیط پیرامون و همچنین ایجاد تهویه در زمان نیاز، نقش مهم و ضروری در سلامت و آسایش افراد دارند. با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی و هزینه چشمگیر در بخش مصرف، ضرورت دارد تمام ویژگی های مطلوب یک پنجره با میزان هدر رفت انرژی نیز مطاقت داشته باشد. به عبارتی دیگر برقراری ارتباط بصری و تهویه مناسب صرفا نکته و ویژگی کلیدی یک پنجره نبوده و در کنار این ویزگی باید میزان هدررفت و انتقال انرژی نیز مد نظر قرار گیرد و درصورتیکه یک پنجره از معیار لازم در کاهش اتلاف انرژی برخوردار نباشد سایر ویژگی های آن نیز مورد توجه قرار نمی گیرد و متعاقبا پنجره دوجداره مورد نظر عملکرد و کارایی مناسب را نخواهد داشت. همه ویژگی پنجره های دوجداره زمانی میسر می شود که یراق آلات و نحوه ساخت و مونتاژ پنجره به درستی انجام شده باشد. گاهی ممکن است ویژگی پنجره های دوجداره به دلیل مشکلات فنی و یا نقص فنی یراق آلات در حد مطلوب نبوده و موجب نارضایتی مصرف کننده نهایی شود که خوشبختانه به دلیل استفاده از یراق آلات استاندارد، رفع تمامی ایرادات در پنجره های دوجداره امکان پذیر می باشد. در این مقاله کوتاه قصد داریم به نحوه رفع مشکلات پنجره های دوجداره اشاره مختصری داشته باشیم. ذکر این نکته ضروری است که معرفی مشکلات پنجره های دوجداره و راه حل آنها صرفا به منظور آشنایی شما بوده و به منزله اینکه بتوانید شخصا نسبت به رفع انها اقدام نمائید نمیباشد.

دستگیره پنجره دوجداره به سختی بسته می شود: یکی از مشکالت پنجره های دوجداره به دستگیره پنجره باز می گردد. گاهی
ممکن است چرخش دستگیره در پنجره های دوجداره به سختی انجام شود. این مشکل میتواند ناشی از رگلاژ نبودن پنجره یا
اسپانیولت پنجره باشد. با رگلاژ پنجره و یا اسپانیولت پنجره تا حد بسیار زیادی مشکل مطرح شده برطرف و دستگیره به سادگی بازو بسته می شود.

  • پنجره دوجداره به سختی باز یا بسته میشود: علت بسته نشدن پنجره دوجداره در بسیاری از موارد به رگلاژ پنجره باز میگردد. در پنجره های دوجداره در صورتی که لنگه بازشو از رگلاژ خارج گردد باعث می شود لنگه بازشو از شکل چهارگوش و حالته اولیه آن خارج شده و پنجره به سختی باز یا بسته شود. معیوب شدن یراق آلات میتواند علت بسته نشدن پنجره های دوجداره نیز باشد. به عنوان مثال شکستگی مغزی اسپانیولت یا همان قفل پنجره دوجداره و یا شکستگی زاماک پنجره از دیگر مواردی است که میتواند منجر به بسته نشدن پنجره دوجداره شود.

  • شکستگی لولای پنجره دوجداره: یکی از مشکلات پنجره های دوجداره شکستگی لولا می باشد. فلز نامرغوب بکار رفته در ساخت لولای پنجره یا تعداد کم لولای بکار رفته در زمان ساخت پنجره سبب می شود لولاها مونتاژ شده به روی پنجره دوجداره دفرمه شده و یا شکسته شوند. تعویض لولای پنجره دوجداره با خرید لولای جدید امکان پذیر میباشد.لولای پنجره دوجداره از جنس فلز ریختگری زاماک بوده و در سایز 75 میلیمتر و در رنگ های مختلف تولید میگردد.

  • نفوذ گرد و خاک و آلودگی از پنجره دوجداره: یکی از ویژگی های مهم پنجره های دوجداره عدم نفوذ گرد و خاک و ذرات معلق میباشد. چنانچه نوارهای درزبندی لاستیکی دفرمه یا پوسیده شوند، پنجره دوجداره مورد نظر کارایی مناسب را نخواهد داشت و این موضوع ممکن است باعث ورود آلودگی یا گرد و خاک به محیط داخلی ساختمان شود. در تمامی پنجره های دوجداره امکان تعویض نوار لاستیکی پنجره با نمونه با کیفیت تر وجود دارد.

  • شکستگی مغزی اسپانیولت یا فغل پنجره دوجداره: اسپانیولت یا قفل پنجره دوجداره مکانیزیم فلزی است که باعث قفل شدن پنجره یا درب میشود. ممکن است مغزی قفل پنجره دوجداره یا همان اسپانیولت به دلیل استهلاک و تداوم باز بسته شدن شکسته شود و این رخداد علت بسته نشدن پنجره دوجداره باشد. اسپانیبولت پنجره دوجداره در سایزهای مختلف متناسب با ابعاد پنجره تقسیم بندی میشود و صرفا لازم است در هنگام خرید به ابعاد آن اشاره کنید. اسپانیوت پنجره دوجداره در انواع اسپانیولت تک حالته، اسپانیولت دوحالته، اسپانیولت کشویی و اسپانیولت درب تولید و عرضه میگردد.

  • شکستگی زاماک اسپانیولت یا کیپ پنجره دوجداره: خروج پنجره از حالت رگلاژ یا استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تولید محصول ممکن است باعث شکستگی کیپ یا زبانه پنجره دوجداره شود. کیپ پنجره دوجداره یا زاماک اسپانیولت پنجره قطعه ای فلزی از جنس آلیاژ روی که سبب قفل شدن پنجره دوجداره می شود.

  • شکستگی شیشه دوجداره پنجره: اصابت یک جسم سخت به شیشه یا عدم رگلاژ نامناسب میتواند باعث برزو شکستگی شیشه دوجداره پنجره شود.لازم به ذکر است امکان تعمیر شیشه دوجداره در محل پروژه وجود ندارد و در صورت شکستگی لازم است کل جام شیشه تعویض گردد.

  • مستهلک شدن چرخ ها در پنجره های کشویی: مستهلک شدن چرخ ها در پنجره های کشویی نیز میتواند علت بسته نشدن پنجره های کشویی باشد. تداوم باز و بسته شدن های مکرر سبب میشود چرخ های پنجره های کشویی پس از مدتی مستهلک شده و پنجره کشویی به سختی باز و بسته شود.

  • پوسیدگی نوارهای لاستیکی دور پنجره: تابش اشعه آفتاب و جذب بیشتر گرما به دلیل تیره بودن نوارهای لاستیکی سبب می شود پس از حدود 5 الی 6 سال، نوارهای لاستیکی دور پنجره پوسیده شده و عملکرد مناسبی نداشته باشند. ویژگی مهم پنجره های دوجداره که همان عایق بودن انها میباشد به دلیل تعبیه نوارهای لاستیکی در پنجره های دوجداره میسر شده که در صورت پوسیدگی یا دفرمگی نوار لاستیگی پنجره مورد نظر عایق نبوده و باعث نفوذ آلودگی محیطی و صوتی به داخل خانه می شود.

  • درزبندی مجدد نواحی اطرف پنجره: نواحی اطرف پنجره های دوجداره به وسیله مواد پر کننده نظیر چسب سیلیکون و چسب ماستیک درزبندی میشوند. ممکن است به دلیل بی کفیت بودن چسب های مورد استفاده پس از مدتی این چسب ها از محل خود جدا شده و اطراف پنجره از شرایط عایق خارح شود. از این رو لازم است این نواحی مجددا عایق بندی شود.

  • انحنا و دفرمگی پروفیل لنگه پنجره: در تمامی پروفیل های اصلی ساخت پنجره دوجداره شامل پروفیل قاب، پروفیل لنگه پنجره و پروفیل میانی لازم است به منظور تقویت و استحکام بیشتر از پروفیل تقویت گالوانیزه استفاده شود. در صورت عدم استفاده از پروفیل تقویت با ضخامت و ابعاد استاندارد پس از مدتی پروفیل ها دفرمه شده و پنجره از رگلاژ حارج می شود. در این صورت عدم استفاده از پروفیل تقویت گالوانیزه نیز میتواند علت بسته نشدن پنجره دوجداره باشد.

 

  • شگستگی دستگیره پنجره دوجداره: شکستگی دستگیره پنجره به دلیل بی کفیتی بودن ساخت آن یا متریال نامناسب نیز یکی از مشکلات پنجره های دوجداره میتواند باشد. دستگیره پنجره دوجداره نقش یک اهرم در باز و بسته کردن پنجره را ایفا میکند ولازم است متریال آن از مواد مستحکم و با کیفیت باشد. پس علت بسته نشدن پنجره دوجداره میتواند به نوع دستگیره پنجره مرتبط باشد.
  • رگلاژ نبودن لولا در پنجره های دوحالته: در پنجره های دوحالته امکان رگلاژ پنجره به وسیله لولاها وجود دارد. قابلیت تنظیم لولاها در جهات مختلف سبب میشود رگلاژ پنجره دوجداره دوحالته ساده تر از انواع تک حالته آن باشد.

  • رگلاژ نبودن پیم اسپانیوت یا قفل پنجره دوجداره: تمامی اسپانیولت ها یا همان قفل پنجره های دوجداره دارای زائده ای هستند که وظیفه قفل شدن پنجره را ایفا می کنند. این پیم قابلیت رگلاژ داشته و میتواند میزان عایق بندی پنجره و فشار لنگه پنجره به روی قاب را توسط این پیم های انجام دهید.

برای تعمیر پنجره دوجداره با ما در تماس باشید

 

 

قطعات پنجره دوجداره

قطعات پنجره دوجداره

پنجره های دوجداره یو پی وی سی نسل نسبتا جدیدی از پنجره های ساختمانی هستند که به واسطه ویژگی های متعدد به خصوص در بخش کاهش مصرف انرژی و نفوذ آلودگی صوتی جز بخش لاینفک ساختمان های نوساز بشمار می روند. ویژگی های متعدد و مثبت این پنجره ها باعث جایگزینی این پنجره ها در ساختمان های قدیمی نیز شده به نحوی که با تولید مقاطع مختلف پروفیل، میتوان بدون تخریب نمای داخلی و خارجی ساختمان، نسبت به تعویض پنجره قدیمی اقدام کرد. آنچه کا باعث تغییر این پنجره ها با نمونه های نسل قدیمی شده پروفیل، یراق آلات و قطعات مورد استفاده در ساخت آن میباشد. در این مقاله کوتاه سعی داریم به معرفی قطعات پنجره های دوجداره مدرن اشاره مختصری داشته باشیم. ذکر این نکته لازم است که اقلام اشاره شده در این مقاله میتواند با اقلام و یراق آلات استفاده شده در پنجره ساختمان یا محل کار شما متفاوت باشد فلذا این بدان معنی نیست که سطح کیفی سایر یراق آلات پایین تر از نمونه های مورد اشاره باشد.

  • پروفیل های یو پی وی سی:

    ساختار و چهارچوب اصلی پنجره ها پروفیل ها می باشند. در حقیت پروفیل ها بدنه و استراکچر پنجره ها را تشکیل می دهند و سایر قطعات پنجره های دوجداره شامل یراق آلات و شیشه های چند جداره به روی آنها مونتاژ میشود. از این رو لازم است تا پروفیل های مصرفی در ساخت پنجره ها از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشند. در پنجره های دوجداره یو پی وی سی با توجه به ماهیت فیزیکی و انعطاف پذیری پروفیل ها لازم است از پروفیل های تقویت گالوانیزه به منظور استحکام بخشی در کنار آنها استفاده شود. استفاده از پروفیل تقویت گالوانیزه ضمن افزایش استحکام پنجره ها سبب می شود یراق آلات مونتاژ شده نیز از پایداری و استقامت لازم برخوردار باشند. حال که با کلیات بخش پروفیل های آشنا شدیم به معرفی چند پروفیل پر مصرف در ساخت پنجره ها نیز می پردازیم:

پروفیل های یو پی وی سی

  • پروفیل قاب پنجره لولایی:

    چهارچوب اصلی درب و پنجره های دوجداره یو پی وی سی توسط این پروفیل ساخته می شود. این پروفیل نقش بسیار مهمی در ماندگاری یک پنجره دارد چرا که تمامی فشارها و نیروهای وارد به پنجره عینا به این پروفیل وارد می شود. پروفیل قاب یا فریم توسط پیچ های مخصوص سرمته یا بولتکس به دیوار یا پیش چهارچوب فلزی مونتاژ میشود.

پروفیل قاب پنجره لولایی

  • پروفیل لنگه پنجره:

    بخش متحرک و بازشو پنجره های لولایی توسط این پروفیل ساخته میشود. طراحی شیارهای آن به شکلی است که قابلیت مونتاژ انواع یراق آلات سیستم های بازشو لولایی را دارد. نوع پروفیل تقویت مورد استفاده در این پروفیل بسیار حائز اهمیت است چراکه در صورت استفاده از پروفیل تقویت با ضخامت یا ابعاد غیر استاندارد پنجره مورد نظر با نقص عملکرد و یا خمش پروفیل مواجه خواهد شد.

پروفیل لنگه پنجره

  • پروفیل میانی ثابت:

    تقسیم بندی داخلی در درب و پنجره های دوجداره توسط این پروفیل انجام می شود. یکی دیگر از وظایف این پروفیل استحکام بخشی به پنجره های ساخته شده میباشد. این پروفیل همانند یک تیرک افقی یا عمودی باعث کاهش تنش های خمشی و پیچشی در محصولات ساخته شده می شود.

پروفیل میانی ثابت

  • پروفیل لنگه درب :

    بخش بازشوی دربهای دوجداره یو پی وی سی توسط این پروفیل ساخته می شود. ابعاد بزرگتر درب های ساخته شده نسبت به بازشوی پنجره از یک طرف و همچنین ضریب امنیت آن در مقابل سرقت باعث شده که پروفیل بازشوی پروفیل لنگه درب ابعاد بزرگتری نسبت به پروفیل لنگه پنجره داشته باشد.

پروفیل لنگه درب

  • پروفیل زهوار شیشه:

    ثبات شیشه های تک یا دوجداره در درب و پنجره ها توسط پروفیل زهوار شیشه انجام می شود. تعبیه نوارهای لاستیکی به روی پروفیل های زهوار سبب شده که ضریب نفوذ هرگونه آلودگی و هدر رفت انرژی به کمترین مقدار ممکنه کاهش یاید.

پروفیل زهوار شیشه

  • یراق آلات :

    در تعریف می توان گفت هر نوع مکانیزمی که سبب شود بخشی از پنجره قابلیت باز، بسته و قفل شدن را داشته باشد به عنوان یراق نامگذاری میگردد. در حقیت یراق آلات به عنوان لوازم جانبی پنجره دوجداره نیز شناخته می شوند. آنچه که باعث عایق بندی خوب یک پنجره در برابر آلودگی صوتی میشود با استفاده از یک یراق خوب و استاندارد فراهم می شود از این رو میتوان گفت بیش از نیمی از عملکرد خوب یک پنجره در برابر کاهش آلودگی به نوع یراق مصرفی بستگی دارد. حساسیت انتخاب یراق آلات کمتر از حساسیت پروفیل نبوده و در صورتی عدم اگاهی از نوع یراق مصرفی، پنجره مورد نظر عملکرد وکارایی مناسبی را نخواهد داشت. در این بخش به معرفی چند نوع یراق پر مصرف و کاربردی در ساخت پنجره ها اشاره مختصری خواهیم داشت تا چناچه نیاز به تعمیر پنجره دوجداره داشتید بتوانید به سادگی نسب خرید آن اقدام کنید.

یراق الات

  • اسپانیولت پنجره دوجداره:

    اسپانیولت که در اصلاح عمومی به قفل پنجره دوجداره شناخته می شود مهمترین بخش یک یراق شناخته میشود. قطعه فلزی که ارتفاع و ابعاد آن متناسب با ارتفاع پنجره دوجداره میباشد. اسپانیولت یا قفل پنجره دوجداره در انواع تک حالته، دوحالته، کشویی، قفل دار درب و فلوکس واگنی تولید میشود. برای خرید اسپانیولت تک حالته و یا اسپانیولت کشویی نیاز به اطلاعات خاصی نبوده و صرفا لازم است ابعاد آن ذکر گردد. ابعاد اسپانیولت های تک حالته از سایز 400 میلیمتر شروع و تا 2000 میلمیتر تولید می شود اما برای خرید سایر اسپانیولت ها حتما باید مشخصات فنی و برند آن نیز ذکر گردد. برای خرید اسپانبولت پنجره دوجداره یا خرید قفل پنجره دوجداره میتوانید به بخش محصولات مراجعه نمائید

اسپانیولت پنجره دوجداره

  • دستگیره پنجره:

    نقش یک اهرم جهت باز و بسته شدن پنجره را ایفا میکند. دستگیره پنجره دوجداره میتواند در طرح و رنگ های مختلفی در بازار وجود داشته باشد. تمامی استانداردهای لازم برای خرید دستگیره پنجره دوجداره به شکل واحد و یکسانی بوده و تنها لازم است به نوع شکل و رنگ آن اشاره کنید. در هنگام خرید دستگیره پنجره دوجداره دقت کافی به لحاظ کیفیت محصول را داشته باشید چرا که در صورت عدم کیفیت، دستگیره پنجره بعد از مدتی کوتاه شکسته یا معیوب خواهد شد.

دستگیره پنجره

  • لولای پنجره دوجداره:

    لولا در پنجر های نقش یک مفصل را ایفا می کند. مفصلی که بخش بازشو پنجره به حول آن چرخش کرده با یا بسته میشود. این عملکرد برای یک لولا باید سالیان سال تضمین شود. لولای پنجره دوجداره باید استحکام بالایی داشته باشد چرا اقلام و لوازم جانبی پنجره های دوجداره به خصوص شیشه ها وزن بسیار بالایی دارند و لازم است لولای پنجره مقاومت و استحکام لازم را داشته باشد. برای خرید لولای پنجره دوجداره ابتدا لازم است نوع یراق آلات مشخص گردد. به عنوان مثال لولای پنجره دوجداره در یراق آلات تک حالته و دو حالته کاملا متفاوت می باشند. لولای پنجره دوجداره تک حالته در سه سایز لولای 75 میلیمتری، لولای درب 90 میلیمتری و لولای 100 میلیمتری تولید میشود. در هنگام خرید لولای پنجره دوجداره حتما به کیفیت آن دقت کافی را داشته باشید. جنس بسیاری از لولا پنجره دوجداره از فلز آلیاژی زاماک می باشد که در صورت استفاده از آلیاژهای نامناسب، کیفیت لازمه را نخواهد داشت.

  • زاماک پنجره دوجداره:

    زاماک پنجره دوجداره که به کیپ پنجره دوجداره نیز معروف است وظیفه قفل شدن پنجره را به عهده دارد. قطعه ای فلزی از جنس فلز ریخته گری روی که مقابل اسپانیولت پنجره یا همان قفل پنجره دوجداره بسته میشود. یکی از مشکلات بسیار رایج در ارتباط با زاماک پنجره دوحالته شکستگی آن می باشد. در صورت عدم رگلاژ پنجره یا بی کیفیت بودن زاماک پنجره دوجداره با شکستگی یک یا تمامی آنها مواجه خواهیم بود. زاماک پنجره دوجداره در نوع زاماک آکس 13 میلیمتر و زاماک آکس 9 میلیمتر تولید میگردد. قبل از خرید زاماک پنجره دوجداره ابتدا می بایست علت شکستگی آن مشخص گردد چرا که درصورت عدم رگلاژ پنجره، مجددا شاهد شکستگی آن خواهیم بود. برای سفارش و خرید زاماک پنجره دوجداره می توانید به بخش محصولات مراجعه کنید.

زاماک پنجره دوجداره

  • شیشه های چند جداره:

    ارتباط فضای داخلی خانه با محیط پیرامون ما به واسطه حضور شیشه در پنجره ها میسر میشود. جداره ای نور گذر و شفاف که میتواند باعث عبور نور خورشید این موهبت الهی به داخل خانه شده و شادابی و آسایش را فراهم آورد. اما یکی از مشکلات استفاده از شیشه ها در ساختمان ها، اتلاف انرژی میباشد. در صورت استفاده از دو لایه شیشه در کنار به صورت عایق شده تا حدود بسیار زیادی کاهش اتلاف انرژی خواهیم داشت. در صورت عدم استفاده از یک شیشه دوجداره استاندارد، قطعا پنجره دوجداره یو پی وی سی مورد نظر از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود. فضای بین دو لایه شیشه یک فاصله هوایی وجود دارد. هرچه هوای محبوس شده بین دو لایه شیشه ضریب هدایت حرارتی کمتری داشته باشد میزان اتلاف انرژی حرارتی در فصول سرد سال نیز کمتر خواهد بود. در حال حاضر گاز آرگون به عنوان پرکاربرد ترین گاز به عنوان جایگزین هوا در شیشه های دو یا سه جداره کاربرد دارد. در شیشه های چند جداره هرچه فاصله هوایی بین دو شیشه بیشتر باشد، ضریب انتقال حرارتی از نحصول نهایی نیز کمتر خواهد بود. به طور کلی تقسیم بندی شیشه های ساختمانی بر اساس جداره مطابق ذیل می باشد:

  • شیشه تک جداره : که شامل پنجره های نسل قدیمی می باشد و در حال حاضر کاربرد چندانی ندارد. اما در اماکنی که لازم است هوشیاری و آگاهی لازم نسبت به محیط پیرامونی خود داشته باشیم میتوانیم از شیشه های تک جداره نیز در پنجره های یو پی وی سی استفاده نمائیم. معدود شرکت های در سبد محصولی خود زهوار شیشه تک جداره را نیز تولید میکنند.

شیشه تک جداره

  • شیشه دوجداره : که بیشتر از 90 در صد پنجره های ساختمانی را شامل می شود. این شیشه به عنوان اقتصادی ترین و مقرون به صرفه ترین نوع شیشه ساختمانی شناخته می شود. ضخامت شیشه دو جداره در پروفیل های مختلف متفاوت بوده ولی از عددی بین 18 میلمیتر شروع تا 24 میلیمتر میتواند متغیر باشد. هرچه فاصله هوایی بین دو شیشه بیشتر باشد ضریب عایق بندی پنجره در مقابل هدررفت انرژی نیز بیشتر خواهد ببود. به زبان ساده تر عایق بندی شیشه دوجداره 24 میلیمتر از شیشه دوجداره 20 میلیمتر بیشتر خواهد بود.
  • شیشه سه جداره: در بعضی از برند پروفیل های تولید داخل امکان تولید پنجره با شیشه سه جداره نیز وجود دارد. در ساخت پنجره با شیشه سه جداره ماهیت پروفیل تغییری نکرده و صرفا با انتخاب پروفیل زهوار شیشه سه جداره امکان ساخت پنجره سه جداره مهیا می شود. شیشه سه جداره تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی صوتی محیط پیرامونی دارد از این رو استفاده از این شیشه در مناطق پر ترافیک و نواحی اطراف اتوبان ها پیشنهاد میشود.
  • نوار های لاستیکی :

    نوارهای لاستیکی پنجره دوجداره که گاها واشر پنجره دوجداره نیز شناخته میشود به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و عدم تغییر شکل نقش درزبندی و آببندی پنجره را به عهده دارند. فواصل بین شیشه و پروفیل و همچنین فواصل بین بازشو پنجره توسط نوارهای لاستیکی درزبندی میشوند. نوار لاستیکی پنجره دوجداره در دو نوع EPDM وtpv تولید و عرضه می شود. نوارهای لاستیکی از نوع EPDM به دلیل آنکه از خواص و ویژگی لاستیک طبیعی برخوردار است ماندگاری و دوام بیشتری دارد. از این رو پیشنهاد می شود در هنگام خرید پنجره دوجداره از نوع نوار درزبندی EPDM را انتخاب کنید. ذکر این نکته لازم است که بگوئیم تعویض نوارهای لاستیکی در پنجره های دوجداره امکان پذیر میباشد و در صورت پوسیدگی یا دفرمگی لاستیک پنجره دوجداره خود میتوان با نمونه های جدید جایگزین کرد.

  • پروفیل تقویت گالوانیزه :

    به منظور استحکام بخشی به پنجره ها در مقابل نیروهای وارده و همچنین اطمینان از ایجاد یک تکیه­گاه مناسب و مستحکم جهت نصب پنجره در ساختمان، ملزم به استفاده از پروفیل های تقویت مناسب در ساخت درب و پنجره­های یو پی وی سی هستیم. پروفیل های پلیمری ساخت پنجره به تنهایی توانایی تحمل نیروهای وارده را ندارند و در صورت عدم مقاوم سازی، با گذشت زمان و تحت تاثیر تنش های وارده، درب یا پنجره از حالت اولیه خارج شده و اصطلاحاً دچار دفرمگی خواهد شد. بروز این رخداد در سیستم­های یو پی وی سی که امروزه مورد استفاده واقع می­شوند اجتناب ناپذیر بوده و هیچ ادعا و دلیلی نمی­تواند عدم استفاده از پروفیل تقویت را فرایندی هم­سو با استانداردهای تولید و بیتأثیر در افت کیفیت محصول نهایی قلمداد نماید. در حال حاضر استفاده از ورق گالوانیزه (ورق آهنی پوشش داده شده با فلز روی) از پر مصرف­ترین انواع مواد ساخت پروفیل­های تقویت می­باشد. لازم به ذکر است ابعاد و ضخامت پروفیل تقویت گالوانیزه برای هر برند پروفیلی متفاوت بوده استفاده یکسان از یک نوع پروفیل تقویت برای تمامی پروفیل های یو پی وی سی در راستای کاهش هزینه تولید بوده و مورد تائید نمیباشد.

تعمیرپنجره دوجداره توسط تیم امداد پن

 

توری پنجره دوجداره

توری پنجره دوجداره

توری پنجره دوجداره :

یکی از ارکان های مهم هر ساختمانی پنجره ها می باشند. سازه ای از مواد پلیمری و یا آلومینیوم به همراه یراق آلات که به عنوان بخش جدایی ناپذیر و ثابت هر ساختمانی بشمار می روند. یکی از عملکردهای مهم پنجره ها، تبادل و گردش هوا میباشد به به طوری که پنجره ها همانند یک دریچه و منفذ با گردش هوای محیط موجب سالمتی افراد و کاهش بیماریهای تنفسی میشوند. با شروع فصل گرما و به منظور عملکرد بهتر تجهیزات تهویه مطبوع به خصوص کولرهای آبی، تبادل و گردش هوا بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا می کند. یکی از معظالت باز بودن پنجره ها ورود حشرات به داخل خانه میباشد که راه حل آن استفاده از توری ها می باشد. در تعریف خالصه باید بگوئیم توری پارچه ای انعطاف پذیر به صورت مشبک که مانع از ورود هرنوع جاندار و حشرات مضر به دخل ساختمان می شود.در این مقاله کوتاه قصد داریم به انواع توری پنجره دوجداره اشاره مختصری داشته باشیم.

انواع توری پنجره دوجداره:

به طور کلی توری پنجره های دوجداره به دو دسته کلی توری ثابت و توری متحرک تقسیم بندی می شوند. توری ثابت همانطور که از نامشان پیداست به عنوان یک سازه ثابت بوده و قابلیت باز یا بسته شدن در مواقع ضروری را ندارد. در این نوع توری ها، پارچه توری به روی یک شاسی فلزی معموال از جنس آلومینوم نصب شده و خود سازه یا شاسی نیز توسط پیچ به روی بخش بیرونی بازشو پنجره متصل می شود. در مقابل توری متحرک با کمک قطعات نصب شده و نوع پارچه قابلیت باز و بسته شدن در مواقع ضرور را دارد. مهمترین فاکتور در انتخاب توری پنجره دوجداره، دوام و کارایی آن میباشد. متریال و اجناس بکار رفته در ساخت توری باید به نحوی باشد که در مقابل تابش نور خورشید و وزش باد مقاومت الزم را داشته باشد.

 

توری پلیسه پنجره دوجداره:

توری پلیسه که با توجه به شکل پارچه توری نامگذاری شده به توری آکاردونی نیز معروف است. در حال حاضر این نوع توری به عنوان پر فروش ترین انواع توری پنجره دوجداره بشمار می رود. پارچه پلیسه یا تاشده توری در یک قاب آلومینومی قرار دارد. به منظور کارایی بهتر و سهولت در باز وبسته شدن منظم، از قرقره و نخ هایی در کنار توری استفاده می شود. شکل تاشده پارچه توری سبب می شود توری پس از بسته شدن فضای کمتری را اشغال کند. توری پلیسه به راحتی و توسط چهار پیچ به پروفیل قاب پنجره دوجداره متصل می شود. یکی از ویژگی های توری پلیسه پنجره دوجداره این است که در مواقع غیر ضرور بسته شده و تابش نور خورشید باعث پوسیدگی و دفرمگی آن نمی شود. همچنین بسته شدن توری باعث کاهش آلودگی توری توسط گرد و خاک و ذرات معلق می شود.

توری پلیسه پنجره دوجداره:

توری مگنت یا توری آهنربایی:

توری مگنتی یا آهنربایی از انواع دیگر توری پنجره دوجداره محسوب میشود. توری مگنتی سازه ای فلزی داردکه پارچه آن از قسمت میانی به دو نیم مساوی تقسیم بندی شده. اتصال دو نیم پارچه به یکدیگر توسط نوارهای انعطاف پذیر مگنتی انجام میشود. خاصیت آهنربایی این نوارهای به اندازه ای است که به راحتی هنگام نیاز از هم جدا می شوند و در زمان نزدیک شدن کامال به هم متصل می شوند. توری مگنتی بیشتر برای مکان هایی مانند بالکن و یا فروشگاه ها مناسب است که تردد افراد به دفعات انجام می شود. توری مگنتی پنجره دوجداره به نسبت توری پلیسه از رده قیمت پایین تری برخوردار است. انواع توری مگنتی در ابعاد مختلف به صورت آماده در بازار و فروشگاه های لوازم ساختمانی موجود می باشد.

توری مگنت یا توری آهنربایی:

توری رولی جمع شونده:

توری رولی جمع شوند در حقیقت همانند یک کرکره عمل می کند. پارچه مشبک در این نوع توری به دور یک میله فلزی قرار دارد. با بازشدن توری، فنر پیچشی داخل میله فلزی جمع شده و نیروی الزم برای برگشت توری فراهم میکند. هنگام باز شدن توری نیروی فنر جمع شده، باعث حلقه پیچ شدن مجدد پارچه توری به دور میله میشود. این نوع توری به دلیل استفاده از فنر پیچشی هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی نیز می تواند استفاده شود. توری رولی جمع شونده به توری رولینگ نیز معروف است و الزمه ساخت آن داشتن ابعاد عرض و ارتفاع پنجره می باشد.

توری ریلی :

توری ریلی همانند توری ثابت بوده با این تفاوت که سازه ساخته شده میتواند در بستر یک ریل تعبیه شده در کنار پنجره به طرفین حرکت داشته باشد. چرخ های تعبیه شده در زیر سازه همانند یک واگن میتواند باعث سهولت در باز و یا بسته شدن توری شود. توری ریلی در پنجره های آلومینومی کاربرد دارد.

توری رولی جمع شونده:

در توری لوالیی سازه ساخته شده توسط لوالی مخصوص قابلیت چرخش را دارد. در توری لوال

یی و یا توری ریلی میتوان از پارچه توری فلزی گالوانیزه نیز استفاده کرد. این توری صرفاً به صورت افقی نصب و از معایب آن فضای مورد نیاز جهت باز و بسته شدن می باشد.

 

 

توری ریلی یو پی وی سی :

در بعضی از انواع پروفیل های یو پی وی سی، به دلیل طراحی خاص پروفیل قاب پنجره امکان ساخت توری از پروفیل های یو پی وی سی نیز وجود دارد. بستر و ریل طراحی شده به روی قاب پنجره قابلیت باز وبسته شدن توری را فراهم میکند.

هزینه خرید توری پنجره دوجداره چقدر است؟

هزینه توری پنجره دوجداره به دو مقوله ابعاد توری مورد نیاز و موقعیت مکانی محل نص

توری لوالیی

 

ب توری بستگی دارد. از آنجایی که توری پلیسه پنجره دوجداره بیشترین کاربرد را دارد، در اینجا به هزینه خرید توری پلیسه اشاره مختصری می کنیم. واحد قیمت گذاری توری پلیسه پنجره دوجداره بر اساس متر مربع انجام می شود. ابعاد عرض و ارتفاع پنجره اندازه گیری و در قیمت واحد توری وارد می شود. در صورت نیاز به نصب توری پلیسه پنجره دوجداره توسط تولید کننده، مبلغی جدا نیز به فاکتور فروش اضافه می شود. اگر چه پبشنهاد ما این است که نصب توری پنجره حتما توسط شخص فروشنده یا افراد مجرب انجام گیرد تا عملکرد و کارایی آن برای شما تضمین شود. قیمت توری پلیسه پنجره دوجداره برای سال 1400 به طور تقریبی بین 000.400.2 ریال 000.800.2 برای هر متر مربع می باشد. الزم به ذکر است قیمت توری پلیسه برای ابعاد زیر
یک متر مربع، همان یک متر مربع محاسبه میشود. هزینه نصب توری پلیسه پنجره نیز بر اساس بعد مسافت سنجیده میشود. برای شهر تهران هزینه نصب توری پنجره دوجداره به طور میانگین بین 000.500.1 ریال الی 000.000.2 ریال میباشد. هزینه های مطرح شده بر اساس قیمت سال 1400 محاسبه شده است و در صورت خرید توری به تعداد بیشتر هزینه نصب توری نیز متعادل تر خواهد شد.

 

هزینه خرید توری پنجره دوجداره چقدر است

روش اندازه گیری توری پنجره دوجداره:

ساخت توری مطابق با مشخصات ابعادی پنجره تاثیر بسزایی در کارایی و عملکرد آن خواهد داشت. چنانچه توری مورد نظر کوچکتر از ابعاد استاندارد ساخته شود یاعث می شود حشرات از فواصل بین پروفیل و توری پنجره به داخل نفوذ نمایند. روش اندازه گیری توری پنجره دوجداره بسیار ساده و آسان بوده و نیاز به ابزار خاص و دانش تخصصی ندارد. برای اندازه گیری توری پنجره دوجداره )عرض پنجره( فاصله بین نوار الستیکی سمت چپ و راست قسمت بازشو را اندازه گیری کنید و در برگه ای یاداشت کنید. همین کار را برای ارتفاع پنجره نیز انجام دهید. به اندازه های یاداشت شده برای عرض و ارتفاع 70 میلیمتر یا 7 سانتی متر اضافه کنید. به عنوان مثال در تصویر زیر اندازه قرائت شده 41 سانت یا 410 میلیمتر می باشد. برای اندازه عرض توری باید عدد 70 میلیمتر را اضافه کنیم که میشود 480 میلیمتر یا 48 سانتی متر. با اطمینان می
توانید اندازه های بدست آمده را به عنوان اندازه ساخت توری پنجره به کارگاه ساخت ارائه دهید.

روش اندازه گیری توری پنجره دوجداره

اصول نگه داری توری پنجره دوجداره:

دوام و عمر توری پنجره های دوجداره بیش از هر مولفه ای به نحوه نگه داری آن بستگی دارد. رعایت موارد ذیل میتواند باعث ماندگاری بیشتر توری پنجره منزل یا محل کار شما شود:
1 -از توری پنجره دوجداره صرفا در مواقع لزوم استفاده نمائید. در مواقع بسته بودن پنجره یا مسافرت سعی کنید توری را بسته نگه
دارید. این کار به پاکیزگی و تمیزی توری شما کمک شایانی میکند.
2 -هرگز از آب پر فشار جهت شستشو و نظافت توری استفاده نکنید. این امر باعث آسیب جدی به پارچه و نخ توری خواهد شد.
3 -در فصول پر بارش و سرد حتی المقدور سعی کنید توری را از پنجره جدا کنید.
4 -باز و بسته شدن توری را به مالیمت انجام دهید تا باعث پارگی نخ نگه دارنده نشود.
5 -هرگز از ضربه و یا تکان های شدید به منظور نظافت توری استفاده نکتید.

اصول نگه داری توری پنجره دوجداره

روش نظافت توری پنجره دوجداره:

شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که نظافت اسباب و لوازم محیط خانه و پیرامون آن از اهمیت زیادی برخوردار باشد از جمله پنجره و متعلقات آن شامل توری پنجره. با انجام چند ترفند و روش ساده می توانید به سادگی توری نصب شده به روی پنجره خانه یا محل کار خود را تمیز کنید. الزم است بدانید نظافت و شستشوی توری مطابق با روش های ذکر شده نه تنها باعث خرابی توری شما نشده بلکه باعث افزایش عمر و دوام آن خواهد شد. اولین روش پیشنهادی ما استفاده از یک جاروی شارژی یا جاروبرقی می باشد. بیشتر آلودگی توری پنجره های دوجداره شامل گرد و خاک و ذرات آلودگی می باشد. میتوانید توسط نیروی مکنده جاروبرقی در حالت کند یا مالیم و با استفاده از برس مویی نرم نسبت به پاکسازی ذرات خاک اقدام نمائید. حتما دقت کنید درجه تنظیم جاروبرقی به روی دور آهسته یا مالیم باشد تا باعث پارگی پارچه توری نشود.. میتوانید از نیروی دمنده جاروبرقی )فشار بیرونی هوا( جهت قسمت هایی که امکان دسترسی وجود ندارد نیز استفاده کنید. این عمل را هم در حالت باز و هم در حالته بسته بودن توری انجام دهید تا تمامی ذرات از قسمت های مختلف زدوده شوند. استفاده از بخارشوی نیز میتواند کامال توری پنجره را تمیز کند. بخارشوی میتواند توری پنجره را نیز ضدعفونی کند که یک مزیت مهم محسوب میشود. هرگز از آب به روش پاشش یا غوطه ور کردن توری در آب جهن نظافت توری استفاده نکنید.

روش نظافت توری پنجره دوجداره

تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته

تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته

تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته

تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته موضوعی که قدص داریم در این مقاله از امداپن به آن بپردازیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

امروزه پنجره های دوجداره به دلیل دارا بودن  ویژگی های متنوع و عایق بندی بسیار مناسب جز بخش لاینفک و جدایی ناپذیر ساختمان ها بشمار میرود. ویژگی های این بخش از مصالح نوین ساختمانی زمانی عملکرد مناسبی خواهد داشت که از یراق آلات متناسب با مقطع پروفیل درب و پنجره استفاده گردد. همانطور که می دانیم یراق آلات در پنجره های دوجداره نقش اساسی در عایق بندی پنجره را ایفا می کنند. یراق آلات در پنجره ها همانند یک بازوی تکیه گاهی عمل کرده و موجب باز و بسته شدن پنجره می شوند. در هنگام بسته شدن نیز با اعمال فشار مناسب به پروفیل لنگه پنجره موجب آبندی کامل پنجره در برابر انواع آلودگی می شود که  در واقع این موضوع مهمترین عملکرد یک یراق محسوب میشود. در حقیقت باز و یا بسته شدن لنگه درب یا پنجره در الویت بعدی طراحی قرار دارد و در مقابل میزان ضریب عایق و نحوه اعمال فشار در اولویت اول طراحی یک یراق قرار دارد. اما آیا همه یراق آلات پنجره دوجداره به یک میزان باعث کاهش نفوذ آلودگی می شوند؟ در جواب باید بگوئیم خیر و همه یراق آلات به یک میزان ندارند. پروفیل های یو پی وی سی مختص ساخت درب و پنجره دوجداره به دلیل طراحی خاص قابلیت نصب یراق آلات مختلفی را دارند و شما میتوانید متناسب با بودجه، نوع کاربری و آلودگی صوتی منطقه محل نصب نسبت به سفارش آنها اقدام نمائید. از انواع یراق آلات پر مصرف در پنجره های دوجداره یراق آلات تک حالته و یراق آلات دوحالته میباشند. قبل از توضیح نحوه تبدیل یراق پنجره تک حالته دوحالته لازم است آشنایی مختصری در این خصوص داشته باشیم.

تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته

یراق آلات تک حالته :

یراق آلات تک حالته در پنجره های دوجداره از اقتصادی ترین و ابتدایی ترین یراق آلات پنجره های دوجداره محسوب میشود. نوع لولای های بکار رفته و تعداد کم اقلام مصرفی باعث میشود هزینه یراق آلات تک حالته به نسب سایر مکانیزم ها از قیمت پایین تری برخوردار باشد. در یراق آلات تک حالته، پنجره ها صرفاً در یک جهت قابلیت باز و یا بسته شدن را دارند و لازم است فضای مورد نیاز جهت حرکت لنگه در فضای داخلی در نظر گرفته شود. از معایب یراق آلات تک حالته عدم رگلاژ و مقاومت کم لولاهای بکار رفته میباشد. بسیاری از لولاهای بکار رفته در پنجره های تک حالته پس از مدتی دچار شکستگی و یا دفرمگی می شوند.

یراق آالت تک حالته

یراق آلات دوحالته:

همانطور که از نامش پیداست قابلیت باز شدن در دو جهت را دارد. در یک جهت همانند پنجره های تک حالته قابلیت حرکت چرخشی را دارد و در حالت دوم قابلیت باز شدن از بالا با زوایه 30 درجه را نیز دارد. حالت دوم میتواند در مواقعی که نیاز به باز شدن کامل پنجره نباشد و یا به منظور تبادل هوایی باشد می تواند کاملا کاربردی باشد. یکی دیگر از ویژگی های یراق آلات دوحالته ضریب عایق بندی و امنیت بالای آن است. با توجه به اینکه در یراق آلات دوحالته محیط پیرامونی لنگه پنجره کاملا توسط اسپانیولت ها احاطه شده ضریب نفوذ آلودگی کاهش یافته و پنجره کارایی بهتری را خواهد داشت. اگر چه هزینه یک یراق دوحالته 100 الی 150 درصد بیشتر از یک یراق تک حالته میباشد اما در مقابل باعث عملکرد بهتر پنجره دوجداره منزل یا محل کار شما خواهد شد. یک یراق دو حالته به دلیل طراحی ویژه می تواند تا 150 کیلو گرم وزن بازشو را تحمل کند از این رو تحمل وزن یراق آلات دوحالته بسیار بیشتر از انواع تک حالته می باشد. یکی دیگر از ویژگی های یراق آلات دوحالته قابلیت رگلاژ پذیری آنها میباشد به نحوی که میتوان لنگه بازشو را سه جهت مختلف تنظیم و رگلاژ کرد.

آیا امکان تبدیل یراق پنجره تک حالته به دوحالته وجود دارد

آیا امکان تبدیل یراق پنجره تک حالته به دوحالته وجود دارد؟

در جواب باید بگوئیم بله با انجام بعضی اقدامات اصلاحی و خرید یک ست یراق دوحالته متناسب با عرض و ارتفاع بازشو، امکان تبدیل یراق تک حالته به دوحالته وجود دارد. برای این منظور ابتدا عرض و ارتفاع قسمت بازشو اندازه گیری و متناسب با این ابعاد یراق دوحالته مورد نظر خریداری می شود. بازشو پنجره از محل خود جدا و یراق دوحالته به روی پنجره مونتاژ میشود. این عملیات ممکن است برای یک پنجره حدود یک ساعت زمان بر باشد. تمامی عملیات مونتاژ یراق آلات در محل پروژه انجام میشود و نیازی به خروج پنجره از محل پروژه وجود ندارد. قابل ذکر است جز دستگیره پنجره هیچ یک از یراق آلات تک حالته قابلیت استفاده در یراق آلات دوحالته را ندارد. یراق دوحالته در برند و کیفیت های مختلفی وجود دارد. برند های آکادو، جی یو، وینکهاوس و روتو جز بهترین یراق آلات دوحالته موجود در بازار میباشد.

هزینه تبدیل یراق تک حالته به دوحالته در پنجره های دوجداره چقدر است؟

هزینه تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته در پنجره های دوجداره چقدر است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم هزینه خرید یراق دوحالته بر اساس ابعاد قسمت بازشو تعیین میگردد. هرچه ابعاد عرض و ارتفاع پنجره بیشتر شود بالطبع سایز اسپانیولت های مصرفی نیز بزرگتر خواهد بود از این قبل از هر اقدامی لازم است ابعاد قسمت بازشو به طور دقسق اندازه گیری شود.. در ابعاد متوسط و یه طور تقریبی هزینه تبدیل یراق تک حالته به دوحالته مطابق شرایط ذیل خواهد بود.

  • هزینه خرید یراق دوحالته بین 2.500.000 ریال الی 4.000.000 ریال جهت برند های سطح متوسط
  • هزینه مونتاژ یراق دوحالته بین 3.000.000 ریال الی 4.000.000 ریال
  • هزینه ایاب ذهاب که در شهر تهران بدون هزینه و در نواحی اطراف متناسب با منطقه پروژه

از این رو هزینه تبدیل یراق تک حالته به دو حالته بین 5.500.000 ریال الی 8.000.000 ریال برای یراق آلات ترک و برای یراق آلات دوحالته آلمانی بین 7.000.000 ریال الی 10.000.000 ریال خواهد بود. برای پروژه های بیشتر از 5 عدد پنجره هزینه تمام شده شامل تخفیف ویژه نیز خواهد بود.

زمان تقریبی مورد نیاز جهت تبدیل پنجره تک حالته به دوحالته؟

مراجعه برای این موضوع شامل دو مرحله خواهد بود:

  • مراجعه اول جهت اندازه گیری و صدور پیش فاکتور که می تواند به صورت غیر حضوری نیز انجام گیرد
  • مراحله دوم جهت مونتاژ یراق آلات که به طور میانگین بین یک الی دو ساعت زمان بر خواهد بود.

برای تعمیر پنجره دوجداره با امدادپن در ارتباط باشید

تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

در این مقاله کوتاه قصد داریم در خصوص تعمیر دستگیره پنجره های دوجداره مطالبی را عنوان کنیم. همه ما میدانیم لنگه یک پنجره توسط دستگیره باز، بسته و قفل می شود. در واقع دستگیره نقش یک اهرم و بازوی حرکتی را ایفا می کند از این رو لازم است جنس و متریال تشکیل دهنده آن جدای از موضوع ظرافت و زیبایی تا حدودی مستحکم و مقاوم نیز باشد. در پنجره های دوجداره مدرن نیز حرکت مغزی اسپانیولت توسط دستگیره و به واسطه نیروی دست انجام می شود. چنانچه اجزای تشکیل دهنده یک دستگیره از مقاومت و استحکام کافی برخوردار نباشد تداوم باز بسته شدن پنجره در طی مدت بهره برداری موجب شکسته شدن یا آسیب آن خواهد شد. اما با تمام مطالب عنوان شده آیا دستگیره در پنجره ها قابلیت تعمیر شدن را دارند. در جواب باید بگوئیم خیر و تعمیر دستگیره پنجره دوجداره امکان پذیر نیست و در صورت بروز آسیب باید با یک نمونه جدید تعویض گردد. دستگیره در پنجره ها ممکن است به شکل ها و رنگ های مختلفی وجود داشته باشد. در یک پنجره کشویی ممکن است از دستگیره همسطح یا پنهان مطابق شکل زیر استفاده شده باشد. مزیت این دستگیره این است که پس از قرارگیری در حالت قفل کاملا با سطح پروفیل پنجره کشویی مماس می شود.

در بیشتر پنجره های لولایی از دستگیره های مطابق شکل زیر استفاده می شود. ابعاد و مشخصات فنی دستگیره پنجره های دوجداره کاملا مشابه هم بوده و برای خرید لازم است فقط به نوع رنگ بندی آن اشاره کنید. طیف رنگ بندی شامل سفید، قهوه ای، طوسی، برنز، طلایی و نقره ای میباشد. گاهی اختلاف بین رنگ دستگیره پنجره و رنگ پروفیل پنجره میتواند رخ و زیبایی پنجره خانه شما را دوچندان کند. از این رو میتوانید از یک دستگیره با رنگ متمایز استفاده کنید.

تعمیر دستگیره پنجره

در هنگام خرید دقت کنید جنس تشکیل دهنده اهرم یا قسمت استوانه ای دستگیره از آلومینیوم باشد تا استحکام لازم به منظور اعمال نیرو هنگام بسته شدن را داشته باشد. مونتاژ دستگیره جدید به روی پنجره فرآیند پیچیده ای نبوده و به راحتی می توانید این پروسه را بدون نیاز به ابزار خاص یا دانش فنی انجام دهید. مراحل تعویض دستگیره پنجره در تصویر زیر گنجانده شده است. می توانید به سادگی این کار را انجام دهید.

  • ابتدا دستگیره پنجره را در حالت افقی یا باز قرار می دهیم.
  • کاور پلاستیکی بیضی شکل را توسط دست کمی به سمت خود کشیده و در جهتی دلخواه بچرخانید. مراقب باشد کاور نیاز به نیروی چندانی جهت جدا شدن ندارد.
  • هردو پیچ قرار گرفته ریز کاور را باز کرده و از نشیمنگاه خود خارج کنید.
  • حال دستگیره را به عقب کشیده و از پنجره جدا کنید.
  • نمونه جدید را جایگزین کنید. دقت کنید موقعیت دستگیره نسبت به پایه آن در حالت باز باشد. میتوانید پایه را با دستی گرفته و با دست دیگر اهرم را بچرخانید.
  • هردو پیچ را مجددا بسته و در حدی نه چندان زیاد سفت کنید.
  • کاور و یا روپوش دستگیره را بچرخانید تا در محل خود قرار گیرد.

 

دقت کنید موقعیت دستگیره پس از قفل شدن باید به صورت کاملا عمودی باشد. چنانچه قرارگیری دستگیره پنجره به صورت عمودی با فشار و اعمال نیروی بیشتری انجام شود، پنجره دوجداره مورد نظرحتما نیاز به رگلاژ دارد.

تعمیر دستگیره پنجره دوجداره

علت بسته نشدن پنجره دوجداره

پنجره های دوجداره به دلیل ویژگی های مثبت و بسیار مناسب از مصالح نوین و ثابت ساخت و سازهای امروزی بشمار می روند.  ضریب عایق بندی حرارتی مناسب، عایق بندی در برابر نفوذ آلودگی صوتی، عدم نیاز به نگه داری و … از جمله ویژگی های پنجره های دوجداره محسوب می شود. اما این نکته را همیشه بخاطر داشته باشیم که نقات قوت این پنجره ها زمانی کارآمد خواهد بود که عملکرد پنجره به طور صحیح انجام گیرد و نواقص فنی در پنجره مشاهده نگردد. عدم رگلاژ و افتادگی بازشو از شایع ترین ایراداتی است که می تواند در یک پنجره دوجداره ظاهر شود. شاید شما هم از معدود افرادی باشین که پنجره خانه یا محل کار شما با همین مشکل مواجه شده و به سختی باز و یا بسته می شود. در این مقاله کوتاه سعی داریم علت بسته نشدن پنجره های دوجداره را به طور مختصر بیان کنیم.

هرگاه متوجه شدید پنجره دوجداره خانه شما هنگام باز یا بسته شدن به مانعی برخورد می کند و به سختی باز یا بسته میشود، بدانید پنجره یا درب مورد نظر نیاز به رگلاژ را دارد .در این صورت یکی از عوامل زیر میتواند علل بروز چنین رخدادی باشد:

تعمیر پنجره

  • شکستگی لولای پنجره دوجداره : یراق آلات پنجره های دوجداره بعد از مدتی کارکرد دچار فرسودگی می شوند. شکستگی لولای پنجره دوجداره به علت بی کیفیت بودن می تواند یکی از عواملی باشد که مانع از باز و بسته شدن پنجره شود. در واقع لولاها در درب و پنجره ها نقش مفصل را ایفا کرده به طوری که تمام وزن قسمت بازشو پنجره به لولاها وارد میگردد. در این صورت لازم است لولا ها را یک به یک مورد بررسی قرار دهید. هرگونه دفرمگی، خروج پیم و یا شکستگی می تواند باعث بروز یک سانحه یا اتفاق ناگوار گردد. در پنجره های دوجداره معمولا از لولای 75 میلیمتری و در درب ها معمولا از لولای 90 یا 100 میلیمتری استفاده میگردد. جنس و ساختار تشکیل دهنده لولاها نیز از فلز آلیاژی زاماک میباشد.
  • خروج لنگه پنجره از حالت رگلاژ : رگلاژ نبودن نیز میتواند علت بسته نشدن پنجره دوجداره باشد. در این صورت لازم است پنجره توسط یک تکنسین فنی درب و پنجره رگلاژ شود. رگلاژ پنجره دوجداره توسط فیلرهای شیشه یک موضوع کاملا تخصصی محسوب میشود که در صورت اجرا توسط افراد کم تجربه میتواند منجر به شکسته شدن شیشه دوجداره گردد.
  • رگلاژ یراق آلات پنجره: در صورتی که لولای مورد استفاده در ساخت پنجره از نوع دوحالته یا قابل تنظیم باشد میتوانید افتادگی لنگه را تا حدودی توسط پیچ های تعبیه شده جبران نمائید. طراحی این لولاها به نحوی است که تاحدود 8 میلیمتر امکان جابه جایی لنگه به طرفین وجود دارد.
  • رگلاژ زاماک یا کیپ پنجره: زائده هایی که مقابل بازشو پنجره و به روی قاب پنجره مونتاژ میشوند به کیپ یا زاماک پنجره معروف هستند. ممکن است برخرود کیپ پنجره با سیلندرهای استوانه ای اسپانیولت علت بسته نشدن پنجره دوجداره باشد. این مورد را نیز کنترل کرده و در صورت نیاز میتوانید زاماک یا کیپ پنجره را جابه جا کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و آموزنده باشد.

تعمیر پنجره دوجداره کرج

تعمیر پنجره کرج

استان البرز یا کرج یکی از کلان شهرهای بزرگ کشور محسوب میشود . وسعت و آب هوای مطلوب سبب شده حجم قابل توجهی از ساخت سازهای پروژه های انبوه یا شهرک های مسکونی کشور در این استان انجام گیرد.  متاسفانه در بسیاری از این پروژه ها مصالح بکار رفته و یا طریقه استفاده و نصب آنها از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در همان سالهای ابتدای بامشکلات عدیده ای روبرو میشوند. پنجره های دوجداره از جمله مصالح نوین در ساختمان های میباشد که از این موضوع مستثنی نبوده و چه بسا موارد نصب شده جدید نیز عملکرد و کارایی لازمه را ندارند. این نکته را به خاط داشته باشید که با انجام بعضی از اقدامات میتوانیم شاهد بهبود کارایی پنجره های دوجداره باشیم به شرطی که انجام این اقدامات توسط افراد مجرب انجام گیرد. تعمیر پنجره دوجداره کرج یا استان البرز و هزینه های مرتبط با آن در وهله اول به موقعیت فیزیکی پروژه بستگی دارد. هزینه تعمیر و انجام خدمات متناسب با موقعیت پروژه و مسافت آن با شهر تهران برآورد و به مشتریان اعلام میگردد. در صورتی که حجم ایرادات بالا و شامل حال پروژه های مسکونی انبوه باشد در این صورت هزینه رگلاژ و تعمیر پنجره در کرج یا همان استان البرز به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت

تعمیر پنجره تهران

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم