اجزاء پنجره یو پی وی سی upvc

قبل از آنکه به تشریح این موضوع بپردازیم ابتدا لازم است از اهمیت و ضرورت پنجره در ساختمان ها اطلاع بیشتری داشته باشیم.
هر ساختمان برای داشتن فضایی مطلوب و دلنشین نیازمند شرایط خاصی از لحاظ شدت نور، تهویه و رطوبت میباشد که تمامی این عناصر اغلب توسط پنجرهها در ساختمان تامین میگردد. اگر نور روز به عنوان عامل بسيار مهمی به شمار آيد که بايد به فضای داخلی ساختمان اضافه شود، پنجره ها نيز به عنوان وسايل ضروری در نظر گرفته خواهند شد. مهمترین انتظار و عملکردی که از یک پنجره در ساختمان مطرح می باشد عبارتند از:

  • ایجاد امکان رویت و ارتباط با محیط پیرامون ساختمان
  • امکان تهویه و تبادل هوای داخل و بیرون در مواقع ضرور.
  • تامین آسایش ساکنان از لحاظ آلودگی های صوتی و ذرات مضر( تامین بهداشت ).
  • امکان استفاده از انرژی تابشی خورشیدی در مواقع مفید.
  • زیبایی بخشی به نمای خارجی ساختمان.
  • تامین ایمنی و امنیت در عین امکان رویت و ارتباط با محیط خارج.

پنجره های ساخته شده با پروفیل یو پی وی سی نسل نسبتاً جدیدی از پنجره ها هستند که در سال های اخیر کاربرد آنها با رشد چشمگیری همراه بوده است. از نقاط قوت این پنجره ها هوا بندی و آبندی بسیارمناسب، کاهش پل های حرارتی، بهبود صدا بندی، نیاز حداقل به امکانات نگه داری در طول عمر بهره برداری است. دستیابی به شرایط فوق قطعاً زمانی محقق خواهد بود که تمامی الزامات و استاندارد های ساخت و نصب یک پنجره به طور دقیق رعایت گردد.
حال که با ضرورت تعبیه پنجره در ساختمان آشنا شدیم لازم است با اجزای مهمترین و پر مصرف ترین نوع پنجره یعنی پنجره های دوجداره یو پی وی سی آشنا شویم.

پروفیل های یو پی وی سی

پروفیل یا (profile) در صنعت به محصولاتی گفته میشود که دارای مقطعی ثابت در طول مشخصی باشند. پروفیل ها میتوانند از جنس فلزات مثل آهن، آلومینیوم و … و یا از محصولات پلیمری و به صورت توخالی (با شبکه های داخلی) و یا به صورت توپر و یا ترکیبی از این دو باشند. در میان انواع مصالحی که در ساخت پنجره های دوجداره یو پی وی سی کاربرد دارند، پروفیلها از جایگاه ویژهای برخوردار هستند. این موضوع تا آنجایی اهمیت دارد که کیفیت نهایی یک پنجره دوجداره یو پی وی سی در بین عموم مردم با برند و نشان تجاری پروفیل مصرفی شناخته میشود. پروفیل های یو پی وی سی در حقیقت ساختار و استراکچر یک پنجره را تشکیل میدهند و سایز اجزا و مصالح به کار رفته به روی پروفیل ها مونتاژ و یا بارگذاری میگردد. همچنین پروفیل ها مهمترین مولفه و شاخصه در قیمت گذاری یک پنجره محسوب می شوندو سایر عناصر تشکیل دهنده پنجره در شاخص ارزش گذاری قیمت، در رده های بعدی بوده و تاثیر چشم گیری همانند پروفیل ها ندارند.
پروفیل های بکار رفته در ساخت پنجره های دوجداره یو پی وی سی را میتوان در 5 گروه اصلی تقسیم بندی کرد که شامل پروفیل های قاب، پروفیل های بازشو، پروفیل میانی یا جدا کننده، پروفیل های زهوار شیشه و پروفیل های کمکی میباشد. این تقسیم بندی ارتباطی به نوع بازشوی پنجره یا درب نداشته و تمام محصولات در گروه درب و پنجره های یوپی وی سی را شامل میشود. پروفیل های یو پی وی سی در شاخه های 6 متری و به روش اسکتروژن تولید میگردند. در مقالات بعدی به معرفی و کاربرد جز به جز هریک از پروفیل های مصرفی در ساخت پنجره های دوجداره یو پی وی سی خواهیم پرداخت.

شیشه های تک یا چند جداره

تقریبا در ساخت تمامی ساختمان ها شیشه به عنوان یکی از متریال های ثابت به شمار میرود. در ساخت شیشه عادی از سه ماده سیلیس، آهک و کربنات سدیم استفاده میگردد. در مراحل مختلف حرارت دادن در کوره، مواد افزودنی به آن اضافه می شود تا خواص مختلفی حاصل شود. شیشه در حالت عادی سخت، ترد، شفاف و نورگذر است و سختی آن معادل 6 تا 7 برینل است. اما انواع شیشه ساختمانی بسته به مراحل مختلف ساخت و تولید ویژگی های متفاوتی دارند. مانند شیشه های سکوریت یا نشکن که مقاومت ده برابر شیشه های عادی دارد.
در ساخت پنجره و درب های یو پی وی سی نیز شیشه به عنوان یکی از اجزای مهم در مبحث عایق بندی محسوب میشود. از آنجایی که یکی از دلایل استفاده از پنجره های یو پی وی سی، ویژگی عایق بودن آنها میباشد، لذا انتخاب نوع شیشه در درب و پنجره ها از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. ساده ترین و پرمصرف ترین نوع شیشه های مورد استفاده در درب و پنجره ها، شیشه های ساده دوجداره میباشد. اگرچه اغلب پروفیل ها قابلیت استفاده از شیشه های تک جداره و سه جداره را نیز دارند ولی در حال حاضر شیشه دوجداره به توجهبه قیمت مناسب به عنوان پرکاربرد ترین نوع شیشه های ساختمانی در پنجره های یو پی وی سی بشمار میرود . یک شیشه دوجداره شامل دولایه شیشه مجزا میباشد که به وسیله یک فاصله دهنده یا اسپیسر از یکدیگر فاصله دارند. هر دولایه شیشه به وسیله استفاده از مواد درزبندی کاملا عایق و ایزوله شده و هیچ تبادل هوایی بین شیشه ها و محیط پیرامون وجود ندارد. در مقالات بعدی توضیحات جامع تر و تخصصی تری در خصوص شیشه های چند جداره ارائه خواهیم کرد.

یراق آلات

یراق آلات به طور کلی در پنجره های یو پی وی سی به دو دسته کلی یراق آلات لولایی و یراق آلات ریلی تقسیم بندی میشوند .عملکرد و کارایی پنجره در دراز مدت بیش از هر مصالح دیگری به نوع و کیفیت یراق آلات بستگی دارند و آنچه که موجب رضایت مصرف کننده نهایی از پنجره خواهد شد به نوع، کیفیت و نحوه مونتاژ یراق آلات بستگی خواهد داشت. یراق آلات هم نقش بازوی محرک پنجره را ایفا میکند و هم فشار لازم به بازشوی پنجره جهت عایق بندی را اعمال میکند. انتخاب نوع یراق آلات بر اساس ابعاد، وزن و عملکرد آن انتخاب میشود ولی کیفیت آن بر اساس شاخصه های زیر تعیین کننده خواهد بود:

  • آستانه تحمل یراق آلات در مقابل وزن قسمت بازشو
  • قابلیت رگلاژ مجدددر مواقع لزوم.
  • تداوم کارایی در مقابل باز و بسته شدن های مکررر
  • ایجاد فشار مناسب به جهت عایق بندی به منظور جلوگیری از نفوذ آلودگی و یا تبادل هوایی.
  • نوع و کیفیت پوشش سطوح و میزان مقاومت در مقابل خوردگی.

تعمیر پنجره یو پی وی سی  در امدادپن

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم