پنجره های پلیمری :همراه با ساخت اولین سرپناه ها و خانه های مسکونی در قرون و تمدن های گذشته لزوم ایجاد دریچه و منفذی به منظور عبور نور خورشید و پیوند محیط داخلی و بیرونی احساس گردید. پنجره یکی از عناصر اصلی در هر بنا و ساختمانی به شمار می رود که کاربرد اصلی آن ایجاد ارتباط بین فضاهای داخلی با بیرون از ساختمان است. به نحوی که علاوه بر دید مناسب، امکان نور گیری و تهویه کافی نیز هم فراهم باشد. به طور کلی هر ساختمانی برای داشتن فضایی مطلوب و دلنشین نیازمند شرایط خاصی از لحاظ شدت نور، تهویه و رطوبت میباشد که تمامی این عناصر اغلب توسط پنجرهها در ساختمان تامین میگردد. ویژگی پنجرهها از جمله شکل، جنس، اندازه و عملکرد آن بسته به شرایط اقلیمی آب وهوایی و همچنین معماری منطقه متفاوت میباشد. در کویر و اقلیم گرم و خشک پنجره های کوچکتر می بینیم به این دلیل که خانه و اهل خانه را در برابر دید مزاحم و باد گرم و خشک کویری محافظت کند زیرا که رویکرد فرهنگی در این مناطق مبتنی بر محرمیت و دین است. در حالیکه در اقلیم گرم و مرطوب و معتدل و مرطوب پنجره های عظیم تری را مشاهده میکنیم که باعث کوران هوا و رفع مشکل شرجی بودن هوا شوند. در اقلیم سردو کوهستانی نیز پنجره ها کوچک در نظر گرفته می شدند تا گرم کردن خانه در زمستان راحت تر میسر گردد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط برخی از مورخان پنجره دوجداره در حقیقت برای اولین بار در سال 1865 توسط شیشه فروشی در شهر نیویورک ساخته شد. دلیل اصلی ساخته شدن پنجره دوجداره، جلوگیری از هدر رفتن حرارت در ساختمان ها بود. چوب ماده اولیه ساخت پنجره دوجداره بود که به رغم پیشرفتهای صنعتی ایجاد شده در دهه 90 میلادی، آهن و آلومینیوم رفته رفته جایگزین چوب گردید.
کشف ماده پی.وی.سی به دلیل ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین به نسبت سایر متریال ها باعث شد این پنجرهها به نسبت سایر پنجره های دوجداره محبوبیت بیشتری پیدا کند.
با گذشت سال ها متخصصین و طراحان پنجره پی.وی.سی با تست روش های مختلف، به دنبال ساخت پنجره هایی با قابلیت عایق صدا و حرارت بیشتری بودند، تا اینکه در کشور آلمان متخصصین در سال 1960 با طراحی و ساخت پروفیل یو.پی.وی.سی یکی از اصلی ترین تغییرات را ایجاد کردند. امروزه پنجره دوجداره و یا سه جداره توانسته اند عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و صدا می باشند .حال نزدیک به 50 سال است که استفاده از پنجره های یو.پی.وی.سی در اروپا رواج یافته و یکی از مطمئن ترین و پر مصرف ترین مواد اولیه در ساخت درب و پنجره ساختمان ها می باشد. پنجره یو.پی.وی.سی دارای مشخصه زیبایی و استحکام می باشد و باعث زیبایی و بهبود کیفیت ساختمان ها شده است.
سابقه تولید پروفیل یو پی وی سی در ایران به سال 1358 بر میگردد. اولین کارخانه تولید پروفیل یو پی وی سی در استان گیلان و منطقه انزلی افتتاح که در مدت کوتاهی و به دلایلی همچون کیفیت نامرغوب محصولات تولید شده و عدم استقبال عموم مردم تعطیل و تامین پروفیل مصرفی داخل کشور صرفا به صورت وارداتی و از کشورهای ترکیه و آلمان صورت میگرفت.

 

پی وی سی نوعی پلاستیک پرکاربرد و در شرایط حاضر یکی از ارزشمند ترین محصولات صنایع پتروشیمی می باشد. به طور عموم بیشتر از 50% از پی.وی.سی ساخت صنایع پتروشیمی، در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مصالح ساختمانی سنتی نظیر چوب، آهن، آلومینیوم و سیمان در بسیاری از مناطق شده است. پی وی سی یک پلاستیک سخت (غیر ارتجاعی و شکننده) است که با اضافه کردن روان کنندها (Additiv) نرم و انعطاف پذیر می شود. پیش از قرن بیستم شیمیدان روسی به نام ایوان استرا و فرتیز کلیت شیمیدان آلمانی از کمپانی گریشم الکترون آلمان هر دو تلاش کردند تا پی.وی.سی را جزء محصولات تجاری قرار دهند اما مشکلات در فرآیند، سختی و شکنندگی پلیمرها، تلاش آنها را بی نتیجه گذاشت. در سال 1926 والدوسیمون شیمیدان آلمانی روشی برای نرم کردن پی وی سی با افزودنی های گوناگون را گسترش داد که نتیجه کار ماده ای بود انعطاف پذیر با قابلیت شکل گیری بالا و ارتجاعی که به سادگی در فرآیندها شرکت می کرد.
این ماده دارای خواص فیزیکی متفاوت نسبت به پی وی سی، اعم از سبکی وزن، مقاومت عالی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و جغرافیایی، پایداری بسیار خوب در برابر اشعه ماوراء بنفش حاصل از تابش نور خورشید، قابلیت خمش پذیری، مقاومت به ضربه بالا در محصول نهایی، عدم اشتعال پذیری و عایق بودن در مقابل حرارت و الکتریسته، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و بیولوژیکی، قابلیت تبدیل به سطوح صاف و صیقلی و قابلیت تلفیق با سایر مواد افزودنی را Unplasticized Polyvinyl Chloride و یا یو.پی.وی.سی می نامند. یوپیویسی با مقاومت بالا نسبت به ضربه و قابلیت جوش پذیری توسط حرارت، اغلب در ساخت پروفیل درب و پنجره های عایق مورد استفاده قرار میگیرد.

سیستم های درب و پنجره ساخته شده از پروفیلهای upvc علاوه بر زیبایی و ظرافت ظاهری، دارای مزیت های متعدد به شرح ذیل میباشد که در نهایت موجبات ایجاد آسایش در هر ساختمانی را فراهم می آورد:
کاهش هزینه مصرف انرژی جهت تامین حرارت و برودت مورد نیاز.
کاهش آلودگی صوتی.
عدم نیاز به رنگ کاری و سرویس های مکرر جهت نگهداری.
عایق در برابر نفوذ گرد و غبار به دلیل استفاده از لاستیک های درزبندی و با طراحی خاص.
مقاومت در برابر نفوذ آب باران به دلیل استفاده از لاستیک های درزبندی و تعبیه شیارها تخلیه آب باران.
عدم تغییر رنگ و حالت در برابر تابش اشعه خورشید.
دوام و استحکام بالا.
غیر قابل اشتعال در آتش سوزی ها.
مقاوم در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی و اکسیداسیون.
قابلیت نصب انواع یراق آلات و تامین بازشوی مورد نظر.
قابلیت نصب شیشه های چند جداره( یک، دو و سه جداره) .
قابلیت بازیافت و عدم ایجاد آلودگی زیست محیطی.
نظافت آسان.
سهولت و سرعت در نصب.
امکان تعویض پنجره های قدیمی ( آهنی، چوبی و آلومینیومی) با درب و پنجره UPVC در حداقل زمان و کمترین تخریب.

 

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم