قطعات پنجره دوجداره

پنجره های دوجداره یو پی وی سی نسل نسبتا جدیدی از پنجره های ساختمانی هستند که به واسطه ویژگی های متعدد به خصوص در بخش کاهش مصرف انرژی و نفوذ آلودگی صوتی جز بخش لاینفک ساختمان های نوساز بشمار می روند. ویژگی های متعدد و مثبت این پنجره ها باعث جایگزینی این پنجره ها در ساختمان های قدیمی نیز شده به نحوی که با تولید مقاطع مختلف پروفیل، میتوان بدون تخریب نمای داخلی و خارجی ساختمان، نسبت به تعویض پنجره قدیمی اقدام کرد. آنچه کا باعث تغییر این پنجره ها با نمونه های نسل قدیمی شده پروفیل، یراق آلات و قطعات مورد استفاده در ساخت آن میباشد. در این مقاله کوتاه سعی داریم به معرفی قطعات پنجره های دوجداره مدرن اشاره مختصری داشته باشیم. ذکر این نکته لازم است که اقلام اشاره شده در این مقاله میتواند با اقلام و یراق آلات استفاده شده در پنجره ساختمان یا محل کار شما متفاوت باشد فلذا این بدان معنی نیست که سطح کیفی سایر یراق آلات پایین تر از نمونه های مورد اشاره باشد.

  • پروفیل های یو پی وی سی:

    ساختار و چهارچوب اصلی پنجره ها پروفیل ها می باشند. در حقیت پروفیل ها بدنه و استراکچر پنجره ها را تشکیل می دهند و سایر قطعات پنجره های دوجداره شامل یراق آلات و شیشه های چند جداره به روی آنها مونتاژ میشود. از این رو لازم است تا پروفیل های مصرفی در ساخت پنجره ها از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشند. در پنجره های دوجداره یو پی وی سی با توجه به ماهیت فیزیکی و انعطاف پذیری پروفیل ها لازم است از پروفیل های تقویت گالوانیزه به منظور استحکام بخشی در کنار آنها استفاده شود. استفاده از پروفیل تقویت گالوانیزه ضمن افزایش استحکام پنجره ها سبب می شود یراق آلات مونتاژ شده نیز از پایداری و استقامت لازم برخوردار باشند. حال که با کلیات بخش پروفیل های آشنا شدیم به معرفی چند پروفیل پر مصرف در ساخت پنجره ها نیز می پردازیم:

پروفیل های یو پی وی سی

  • پروفیل قاب پنجره لولایی:

    چهارچوب اصلی درب و پنجره های دوجداره یو پی وی سی توسط این پروفیل ساخته می شود. این پروفیل نقش بسیار مهمی در ماندگاری یک پنجره دارد چرا که تمامی فشارها و نیروهای وارد به پنجره عینا به این پروفیل وارد می شود. پروفیل قاب یا فریم توسط پیچ های مخصوص سرمته یا بولتکس به دیوار یا پیش چهارچوب فلزی مونتاژ میشود.

پروفیل قاب پنجره لولایی

  • پروفیل لنگه پنجره:

    بخش متحرک و بازشو پنجره های لولایی توسط این پروفیل ساخته میشود. طراحی شیارهای آن به شکلی است که قابلیت مونتاژ انواع یراق آلات سیستم های بازشو لولایی را دارد. نوع پروفیل تقویت مورد استفاده در این پروفیل بسیار حائز اهمیت است چراکه در صورت استفاده از پروفیل تقویت با ضخامت یا ابعاد غیر استاندارد پنجره مورد نظر با نقص عملکرد و یا خمش پروفیل مواجه خواهد شد.

پروفیل لنگه پنجره

  • پروفیل میانی ثابت:

    تقسیم بندی داخلی در درب و پنجره های دوجداره توسط این پروفیل انجام می شود. یکی دیگر از وظایف این پروفیل استحکام بخشی به پنجره های ساخته شده میباشد. این پروفیل همانند یک تیرک افقی یا عمودی باعث کاهش تنش های خمشی و پیچشی در محصولات ساخته شده می شود.

پروفیل میانی ثابت

  • پروفیل لنگه درب :

    بخش بازشوی دربهای دوجداره یو پی وی سی توسط این پروفیل ساخته می شود. ابعاد بزرگتر درب های ساخته شده نسبت به بازشوی پنجره از یک طرف و همچنین ضریب امنیت آن در مقابل سرقت باعث شده که پروفیل بازشوی پروفیل لنگه درب ابعاد بزرگتری نسبت به پروفیل لنگه پنجره داشته باشد.

پروفیل لنگه درب

  • پروفیل زهوار شیشه:

    ثبات شیشه های تک یا دوجداره در درب و پنجره ها توسط پروفیل زهوار شیشه انجام می شود. تعبیه نوارهای لاستیکی به روی پروفیل های زهوار سبب شده که ضریب نفوذ هرگونه آلودگی و هدر رفت انرژی به کمترین مقدار ممکنه کاهش یاید.

پروفیل زهوار شیشه

  • یراق آلات :

    در تعریف می توان گفت هر نوع مکانیزمی که سبب شود بخشی از پنجره قابلیت باز، بسته و قفل شدن را داشته باشد به عنوان یراق نامگذاری میگردد. در حقیت یراق آلات به عنوان لوازم جانبی پنجره دوجداره نیز شناخته می شوند. آنچه که باعث عایق بندی خوب یک پنجره در برابر آلودگی صوتی میشود با استفاده از یک یراق خوب و استاندارد فراهم می شود از این رو میتوان گفت بیش از نیمی از عملکرد خوب یک پنجره در برابر کاهش آلودگی به نوع یراق مصرفی بستگی دارد. حساسیت انتخاب یراق آلات کمتر از حساسیت پروفیل نبوده و در صورتی عدم اگاهی از نوع یراق مصرفی، پنجره مورد نظر عملکرد وکارایی مناسبی را نخواهد داشت. در این بخش به معرفی چند نوع یراق پر مصرف و کاربردی در ساخت پنجره ها اشاره مختصری خواهیم داشت تا چناچه نیاز به تعمیر پنجره دوجداره داشتید بتوانید به سادگی نسب خرید آن اقدام کنید.

یراق الات

  • اسپانیولت پنجره دوجداره:

    اسپانیولت که در اصلاح عمومی به قفل پنجره دوجداره شناخته می شود مهمترین بخش یک یراق شناخته میشود. قطعه فلزی که ارتفاع و ابعاد آن متناسب با ارتفاع پنجره دوجداره میباشد. اسپانیولت یا قفل پنجره دوجداره در انواع تک حالته، دوحالته، کشویی، قفل دار درب و فلوکس واگنی تولید میشود. برای خرید اسپانیولت تک حالته و یا اسپانیولت کشویی نیاز به اطلاعات خاصی نبوده و صرفا لازم است ابعاد آن ذکر گردد. ابعاد اسپانیولت های تک حالته از سایز 400 میلیمتر شروع و تا 2000 میلمیتر تولید می شود اما برای خرید سایر اسپانیولت ها حتما باید مشخصات فنی و برند آن نیز ذکر گردد. برای خرید اسپانبولت پنجره دوجداره یا خرید قفل پنجره دوجداره میتوانید به بخش محصولات مراجعه نمائید

اسپانیولت پنجره دوجداره

  • دستگیره پنجره:

    نقش یک اهرم جهت باز و بسته شدن پنجره را ایفا میکند. دستگیره پنجره دوجداره میتواند در طرح و رنگ های مختلفی در بازار وجود داشته باشد. تمامی استانداردهای لازم برای خرید دستگیره پنجره دوجداره به شکل واحد و یکسانی بوده و تنها لازم است به نوع شکل و رنگ آن اشاره کنید. در هنگام خرید دستگیره پنجره دوجداره دقت کافی به لحاظ کیفیت محصول را داشته باشید چرا که در صورت عدم کیفیت، دستگیره پنجره بعد از مدتی کوتاه شکسته یا معیوب خواهد شد.

دستگیره پنجره

  • لولای پنجره دوجداره:

    لولا در پنجر های نقش یک مفصل را ایفا می کند. مفصلی که بخش بازشو پنجره به حول آن چرخش کرده با یا بسته میشود. این عملکرد برای یک لولا باید سالیان سال تضمین شود. لولای پنجره دوجداره باید استحکام بالایی داشته باشد چرا اقلام و لوازم جانبی پنجره های دوجداره به خصوص شیشه ها وزن بسیار بالایی دارند و لازم است لولای پنجره مقاومت و استحکام لازم را داشته باشد. برای خرید لولای پنجره دوجداره ابتدا لازم است نوع یراق آلات مشخص گردد. به عنوان مثال لولای پنجره دوجداره در یراق آلات تک حالته و دو حالته کاملا متفاوت می باشند. لولای پنجره دوجداره تک حالته در سه سایز لولای 75 میلیمتری، لولای درب 90 میلیمتری و لولای 100 میلیمتری تولید میشود. در هنگام خرید لولای پنجره دوجداره حتما به کیفیت آن دقت کافی را داشته باشید. جنس بسیاری از لولا پنجره دوجداره از فلز آلیاژی زاماک می باشد که در صورت استفاده از آلیاژهای نامناسب، کیفیت لازمه را نخواهد داشت.

  • زاماک پنجره دوجداره:

    زاماک پنجره دوجداره که به کیپ پنجره دوجداره نیز معروف است وظیفه قفل شدن پنجره را به عهده دارد. قطعه ای فلزی از جنس فلز ریخته گری روی که مقابل اسپانیولت پنجره یا همان قفل پنجره دوجداره بسته میشود. یکی از مشکلات بسیار رایج در ارتباط با زاماک پنجره دوحالته شکستگی آن می باشد. در صورت عدم رگلاژ پنجره یا بی کیفیت بودن زاماک پنجره دوجداره با شکستگی یک یا تمامی آنها مواجه خواهیم بود. زاماک پنجره دوجداره در نوع زاماک آکس 13 میلیمتر و زاماک آکس 9 میلیمتر تولید میگردد. قبل از خرید زاماک پنجره دوجداره ابتدا می بایست علت شکستگی آن مشخص گردد چرا که درصورت عدم رگلاژ پنجره، مجددا شاهد شکستگی آن خواهیم بود. برای سفارش و خرید زاماک پنجره دوجداره می توانید به بخش محصولات مراجعه کنید.

زاماک پنجره دوجداره

  • شیشه های چند جداره:

    ارتباط فضای داخلی خانه با محیط پیرامون ما به واسطه حضور شیشه در پنجره ها میسر میشود. جداره ای نور گذر و شفاف که میتواند باعث عبور نور خورشید این موهبت الهی به داخل خانه شده و شادابی و آسایش را فراهم آورد. اما یکی از مشکلات استفاده از شیشه ها در ساختمان ها، اتلاف انرژی میباشد. در صورت استفاده از دو لایه شیشه در کنار به صورت عایق شده تا حدود بسیار زیادی کاهش اتلاف انرژی خواهیم داشت. در صورت عدم استفاده از یک شیشه دوجداره استاندارد، قطعا پنجره دوجداره یو پی وی سی مورد نظر از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود. فضای بین دو لایه شیشه یک فاصله هوایی وجود دارد. هرچه هوای محبوس شده بین دو لایه شیشه ضریب هدایت حرارتی کمتری داشته باشد میزان اتلاف انرژی حرارتی در فصول سرد سال نیز کمتر خواهد بود. در حال حاضر گاز آرگون به عنوان پرکاربرد ترین گاز به عنوان جایگزین هوا در شیشه های دو یا سه جداره کاربرد دارد. در شیشه های چند جداره هرچه فاصله هوایی بین دو شیشه بیشتر باشد، ضریب انتقال حرارتی از نحصول نهایی نیز کمتر خواهد بود. به طور کلی تقسیم بندی شیشه های ساختمانی بر اساس جداره مطابق ذیل می باشد:

  • شیشه تک جداره : که شامل پنجره های نسل قدیمی می باشد و در حال حاضر کاربرد چندانی ندارد. اما در اماکنی که لازم است هوشیاری و آگاهی لازم نسبت به محیط پیرامونی خود داشته باشیم میتوانیم از شیشه های تک جداره نیز در پنجره های یو پی وی سی استفاده نمائیم. معدود شرکت های در سبد محصولی خود زهوار شیشه تک جداره را نیز تولید میکنند.

شیشه تک جداره

  • شیشه دوجداره : که بیشتر از 90 در صد پنجره های ساختمانی را شامل می شود. این شیشه به عنوان اقتصادی ترین و مقرون به صرفه ترین نوع شیشه ساختمانی شناخته می شود. ضخامت شیشه دو جداره در پروفیل های مختلف متفاوت بوده ولی از عددی بین 18 میلمیتر شروع تا 24 میلیمتر میتواند متغیر باشد. هرچه فاصله هوایی بین دو شیشه بیشتر باشد ضریب عایق بندی پنجره در مقابل هدررفت انرژی نیز بیشتر خواهد ببود. به زبان ساده تر عایق بندی شیشه دوجداره 24 میلیمتر از شیشه دوجداره 20 میلیمتر بیشتر خواهد بود.
  • شیشه سه جداره: در بعضی از برند پروفیل های تولید داخل امکان تولید پنجره با شیشه سه جداره نیز وجود دارد. در ساخت پنجره با شیشه سه جداره ماهیت پروفیل تغییری نکرده و صرفا با انتخاب پروفیل زهوار شیشه سه جداره امکان ساخت پنجره سه جداره مهیا می شود. شیشه سه جداره تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی صوتی محیط پیرامونی دارد از این رو استفاده از این شیشه در مناطق پر ترافیک و نواحی اطراف اتوبان ها پیشنهاد میشود.
  • نوار های لاستیکی :

    نوارهای لاستیکی پنجره دوجداره که گاها واشر پنجره دوجداره نیز شناخته میشود به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و عدم تغییر شکل نقش درزبندی و آببندی پنجره را به عهده دارند. فواصل بین شیشه و پروفیل و همچنین فواصل بین بازشو پنجره توسط نوارهای لاستیکی درزبندی میشوند. نوار لاستیکی پنجره دوجداره در دو نوع EPDM وtpv تولید و عرضه می شود. نوارهای لاستیکی از نوع EPDM به دلیل آنکه از خواص و ویژگی لاستیک طبیعی برخوردار است ماندگاری و دوام بیشتری دارد. از این رو پیشنهاد می شود در هنگام خرید پنجره دوجداره از نوع نوار درزبندی EPDM را انتخاب کنید. ذکر این نکته لازم است که بگوئیم تعویض نوارهای لاستیکی در پنجره های دوجداره امکان پذیر میباشد و در صورت پوسیدگی یا دفرمگی لاستیک پنجره دوجداره خود میتوان با نمونه های جدید جایگزین کرد.

  • پروفیل تقویت گالوانیزه :

    به منظور استحکام بخشی به پنجره ها در مقابل نیروهای وارده و همچنین اطمینان از ایجاد یک تکیه­گاه مناسب و مستحکم جهت نصب پنجره در ساختمان، ملزم به استفاده از پروفیل های تقویت مناسب در ساخت درب و پنجره­های یو پی وی سی هستیم. پروفیل های پلیمری ساخت پنجره به تنهایی توانایی تحمل نیروهای وارده را ندارند و در صورت عدم مقاوم سازی، با گذشت زمان و تحت تاثیر تنش های وارده، درب یا پنجره از حالت اولیه خارج شده و اصطلاحاً دچار دفرمگی خواهد شد. بروز این رخداد در سیستم­های یو پی وی سی که امروزه مورد استفاده واقع می­شوند اجتناب ناپذیر بوده و هیچ ادعا و دلیلی نمی­تواند عدم استفاده از پروفیل تقویت را فرایندی هم­سو با استانداردهای تولید و بیتأثیر در افت کیفیت محصول نهایی قلمداد نماید. در حال حاضر استفاده از ورق گالوانیزه (ورق آهنی پوشش داده شده با فلز روی) از پر مصرف­ترین انواع مواد ساخت پروفیل­های تقویت می­باشد. لازم به ذکر است ابعاد و ضخامت پروفیل تقویت گالوانیزه برای هر برند پروفیلی متفاوت بوده استفاده یکسان از یک نوع پروفیل تقویت برای تمامی پروفیل های یو پی وی سی در راستای کاهش هزینه تولید بوده و مورد تائید نمیباشد.

تعمیرپنجره دوجداره توسط تیم امداد پن

 

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم