معرفی انواع پنجره از لحاظ متریال ساخت:

پنجره یکی از اجزای تشکیل دهنده هر بنا و ساختمانی به شمار می رود که کاربرد اصلی آن ایجاد ارتباط بین فضاهای داخل با بیرون از ساختمان است. به نحوی که علاوه بر دید مناسب، امکان نور گیری و تهویه کافی نیز هم فراهم باشد. ویژگی پنجره ­ها از جمله شکل، جنس، اندازه و عملکرد آن بسته به شرایط اقلیمی آب و هوایی و همچنین معماری منطقه متفاوت میباشد. در این مقاله سعی داریم نگاه مختصری به انواع پنجره در ساختمان ها داشته باشیم.

  • پنجره چوبی:

شاید بتوان گفت نسل اولیه پنجره به شکل کاربردی در ساختمان ها پنجره های چوبی باشند. این پنجره های در معماری کشور ایران به خصوص در مکان های مذهبی همانند مساجد جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. رنگ گرم و بافت خاص چوب در طراحی فضای داخلی نقش به سزائی دارد و باعث ایجاد فضایی زیبا و منحصر به فرد می شود. چوب به لحاظ داشتن خاصیت رنگ پذیری بر روی سطح خود، امکان ساخت پنجره های رنگی را نیز فراهم می نماید. عایق بودن چوب باعث شده است که این متریال به عنوان عایق حرارت و برورت در سطح عالی عمل کرده و موجب کاهش ضریب انتقال حرارت و بالطبع کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین مقاومت در برابر ضربه و مستحکم بودن چوب، می تواند روش ساخت و نصب درب و پنجره های چوبی را آسان نماید. به دلیل مقاومت کم چوب در برابر نفوذ آب و جذب رطوبت، در صورت عدم نگه داری صحیح، با گذشت زمان پنجره یا درب به مرور دچار آسیب می شوند. برای افزایش کیفیت، کارایی و طول عمر مفید پروفیل های چوبی می توان پوششی بدون رنگ بر روی چوب ایجاد نمود. همچنین با پیشرفت تکنولوژی ساخت، قابلیت تولید در و پنجره دوجداره چوبی نیز فراهم شده است و با استفاده از پوشش های مناسب ، پوشش پی وی سی و پوشش آلومینیوم، می توان پروفیل چوبی در و پنجره را در برابر شرایط جوی و نفوذ آب باران مقاوم نمود. مقاومت پنجره های چوبی در مقابل حریق بسیار پایین بوده و باعث گستردگی حریق نیز خواهد شد. امروزه کاربرد پنجره های چوبی به دلیل حفاظت از جنگل ها و کاهش افراد مجرب در این صنعت کاملا منسوخ شده است.

  • پنجره آهنی:

از انواع دیگر پنجره های ساختمانی میتوان به پنجره های ساخته شده از پروفیل های آهنی اشاره کرد. پروفیل آهنی مورد مصرف در ساخت درب و پنجره به دلیل بالا بودن ضریب انتقال حرارت، هزینه های نگه داری و رنگ آمیزی مجدد، عدم عایق بندی منافذ به مرور زمان کارایی خود را از دست داده و پروفیل های پلیمری جایگزین این پروفیل های شده است. حتی با دوجداره نمودن شیشه پنجره های آهنی، به دلیل عایق نبودن پروفیل آهن، همچنان انتقال حرارت و نفوذ آلودگی صوتی صورت می گیرد و این امر نمی تواند کمک شایانی به بهبود عملکرد پنجره های آهنی نماید.

  • پنجره آلومینیومی:

نسل بعدی پنجره های ساختمانی بعد از نسل آهنی، پنجره های آلومینیومی می باشند. آلومینیوم ماده ای است با وزن بسیار کم و دوام بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، که این امر باعث افزایش طول عمر مفید پنجره های ساخته شده از پروفیل های آلومینیومی می شود. با توجه به استحکام مناسب آلومینیوم در برابر نیروهای وارده ، می توان پروفیل های ظریف تری نسبت به پروفیل های چوبی و یا UPVC طراحی و تولید نمود. آلومینیوم فلزی رسانا با ضریب انتقال حرارت بسیار بالا می باشد که این موضوع سبب می شود درب و پنجره های ساخته شده از آلومینیوم، باعث هدر رفت و اتلاف انرژی در بخش سرمایش و گرمایش شوند. البته این موضوع با حذف پل های حرارتی و استفاده از مواد عایق بین لایه های خارجی و داخلی پروفیل تا حدود بسیار چشمگیری کاهش پیدا کرده که به پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک (Thermal Break) مشهور می باشند. جداره های ایجاد شده از مواد مصنوعی که غالبا از جنس پلی آمید می باشد بین دیواره داخلی و خارجی نصب شده و مانع از انتقال حرارت از یک سمت پروفیل به سمت دیگر می شود. از این رو مسیر انتقال و هدایت انرژی حرارتی در پروفیل پنجره بین فضای داخلی و خارجی ساختمان تا حدود بسیار زیادی قطع می شود. همچنین پروفیل های آلومینیوم به دلیل قابلیت آبکاری ویژه ( آنودایز) میتواند در رنگ های متنوعی تولید شوند. در مقایسه قیمت تمام شده، قیمت پنجره آلومینیومی ترمال بریک به مراتب بیشتر از پنجره آهنی و حتی یو پی وی سی می باشد از این رو استفاده از پنجره های آلومینومی بیشتر در ساختمان های لوکس و مدرن مرسوم تر است.

  • پنجره یو پی وی سی :

کشف ماده پی وی سی در سال 1835 باعث ظهور یک ماده ایده ­آل در صنعت ساختمان سازی گردید. پی وی سی نوعی پلاستیک پرکاربرد و در شرایط حاضر یکی از ارزشمند ترین محصولات صنایع پتروشیمی می باشد. به طور عموم بیشتر از 50% از PVC ساخت صنایع پتروشیمی، در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مصالح ساختمانی سنتی نظیر چوب، آهن، آلومینیوم و… در بسیاری از مناطق شده است. پی وی سی یک پلاستیک سخت (غیر ارتجاعی و شکننده) است که با اضافه کردن روان کنندها (Additive) نرم و انعطاف پذیر می شود. این ماده که دارای خواص فیزیکی متفاوت نسبت به پی ­وی ­سی، اعم از سبکی وزن، مقاومت عالی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و جغرافیایی، پایداری بسیار خوب در برابر اشعه ماوراء بنفش حاصل از تابش نور خورشید، قابلیت خمش پذیری، مقاومت به ضربه بالا در محصول نهایی، عدم اشتعال پذیری و عایق بودن در مقابل حرارت و الکتریسته، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و بیولوژیکی، قابلیت تبدیل به سطوح صاف و صیقلی و قابلیت تلفیق با سایر مواد افزودنی را unplasticized Polyvinyl Chloride و یا UPVC می نامند.پروفیل پنجره یو پی وی سی دارای مقاومت در برابر پوسیدگی، خوردگی، و جذب گرد و غبار است که این امر باعث نگه داری آسان و افزایش طول عمر پروفیل پنجره UPVC می شود. با توجه به استفاده از مواد افزودنی مقاوم به تابش نور خورشید در تولید پروفیل های یو پی وی سی، با گذر زمان تغییری در شکل ظاهری رخ نمی دهد و رنگ این پروفیل ها ثابت می ماند. با استفاده از پوشش لمینیت می توان طرح و رنگ های متنوعی بر روی پروفیل های پنجره یو پی وی سی اجرا نمود. قابل ذکر است ایجاد پوشش لمینیت مستلزم داشتن تجهیزات مناسب میباشد. عایق حرارتی ماده پی وی سی، هوابندی و عایق صوتی بسیار مناسب به رغم استفاده از نوارهای درزبندی لاستیکی و شکل شبکه های داخلی پروفیل ها، باعث کاهش آلودگی صوتی و کاهش تبادل حرارتی در فصول گرم و سرد ساختمان می شود. امروزه استفاده از در و پنجره UPVC  در ساختمان با توجه ویژگی های بسیار مثبت امری ضروری میباشد. سابقه تولید پروفیل یو پی وی سی در ایران به سال 1358 بر می­گردد. اولین کارخانه تولید پروفیل یو پی وی سی در استان گیلان و منطقه بندر انزلی افتتاح که در مدت کوتاهی و به دلایلی همچون کیفیت نامرغوب محصولات تولید شده و عدم استقبال عموم مردم تعطیل و تأمین پروفیل مصرفی داخل کشور صرفا به صورت وارداتی و از کشورهای ترکیه و آلمان صورت می­گرفت. فرایند خرید و انتخاب مناسب یک پنجره یو پی وی سی امروزه به یک امر تخصصی تبدیل شده چرا که محصول ساخته شده نهایی یا همان درب و پنجره از قرارگیری چندین محصول در کنار یکدیگر تشکیل شده است که در صورت عدم آگاهی و داشتن اطلاعات فنی مناسب، خرید پنجره یو پی وی سی میتواند به یک خاطره منفی تبدیل شود. شرکت امدادپن مجری تعمیر پنجره های یو پی وی سی و خدمات فنی مربوطه آماده ارائه مشاورات لازم در خصوص خرید و انتخاب این نوع از پنجره های ساختمانی می باشد.

 

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم