معرفی پروفیل های کاربردی در صنعت درب و پنجره UPVC:

در این مقاله سعی داریم به معرفی فنی تمام مقاطع پروفیل های مصرفی در صنعت درب و پنجره UPVC بپردازیم. قبل از پرداختن به معرفی پروفیل های یو پی وی سی لازم است بدانید که در معرفی یک پروفیل، سطح مقطع هر برندی می تواند کاملا متفاوت از سایر برندها باشد و تفاوت جزئی پروفیل ها با تصاویر این سایت نمی تواند گویای تنزل کیفیت یا افزایش کیفیت آن پروفیل باشد.

  • پروفیل قاب:

پروفیل قاب یا Frame Profile چهارچوب اصلی درب و پنجره­ ها با سیستم بازشو لولایی در اغلب موارد توسط این پروفیل ساخته می شود. بیشترین حجم استفاده از این پروفیل مختص پروژه­ های ساختمانی نوساز می باشد. به طور کلی تمامی اجزای پنجره و درب های UPVC به روی این پروفیل مونتاژ و یا به نوعی ساختار و استراکچر یک پنجره یا درب می باشد. هیچ تفاوتی بین پروفیل قاب پنجره با درب وجود ندارد و می تواند در هر دو بخش درب و پنجره کارایی داشته باشد. دو مقطع پروفیل فریم با عرض مقطع 60 و 70 میلیمتر بیشترین سهم بازار را شامل می شوند. معمولا عرض مقطع 60 میلیمتردارای چهار محفظه و عرض مقطع 70 میلیمتر دارای 5 محفظه یا اتاقک داخلی می باشد.

  • پروفیل لنگه پنجره:

پروفیل لنگه پنجره یا Sash Profile بخش بازشو و یا متحرک پنجره­ ها با سیستم بازشو لولایی توسط این پروفیل ساخته می شود. تمامی شیارهای لازم به منظور مونتاژ یراق آلات در پروفیل های لنگه پنجره به دو استاندارد آکس 13 و آکس 9 ختم می شود تمامی یراق آلات موجود در بازار قابلیت نصب به روی تمامی پروفیل های لنگه پنجره را دارا می باشند.

  • پروفیل لنگه پنجره بیرون بازشو:

  • که با اصطلاح انگلیسی Out Opening Sash Profile شناخته میشود.از این پروفیل در ساخت پنجره هایی که می بایست جهت بازشو به سمت بیرون از خانه باشد استفاده می شود. اگرچه  حجم مصرف این پروفیل با توجه به سبک معماری در کشور ایران تقریباً صفر می باشد ولی در کشورهای اروپایی استقبال بیشتری از این پروفیل می شود. همچنین به منظور افزایش ضریب امنیت، شکل و طراحی پروفیل به نحوی انجام شده است که مونتاژ و یا دمونتاژ پروفیل زهوار شیشه صرفاً از سمت داخل (خانه) انجام گیرد.

  • پروفیل لنگه درب داخل بازشو:

لنگه درب نرمال یا Door Sash Profile  بخش بازشو و یا متحرک درب های دوجداره UPVC توسط پروفیل لنگه درب ساخته می شود. سطح مقطع بزرگتر نسبت به پروفیل لنگه پنجره و استفاده از پروفیل تقویت با ابعاد بزرگتر سبب می شود دربهای ساخته شده از پروفیل لنگه درب از ضریب ایمنی و امنیتی و استحکام بیشتری برخوردار باشد.

  • پروفیل لنگه درب بیرون بازشو:

پروفیل لنگه درب بیرون بازشو Out Opening Door Sash Profile از این پروفیل در ساخت دربهایی که می بایست جهت قسمت بازشو به سمت بیرون باشد استفاده می شود. به منظور افزایش ضریب امنیت، طراحی پروفیل به نحوی انجام شده است که مونتاژ و یا دمونتاژ پروفیل زهوار و متعاقباً خروج شیشه صرفاً از سمت داخل (خانه) انجام گیرد.

  • پروفیل میانی ثابت یا مولیون:

که با اصطلاح انگلیسی Mullion Profile شناخته میشود.تقسیم بندی داخلی درب و پنجره­ های upvc در سیستم لولایی توسط این پروفیل انجام می گیرد. همچنین به منظور افزایش استحکام درب و پنجره ها در برابر نیروی حاصل از وزش باد ضرورت دارد از این پروفیل  به صورت عمودی و افقی نیز استفاده گردد. قابل ذکر است اتصال پروفیل مولیون به سایر پروفیل ها توسط قطعات اتصال دهنده فلزی از جنس زاماک انجام می­گیرد.

  • پروفیل میانی متحرک یا مولیون متحرک:

که با اصطلاح انگلیسی Lap Joint Profile شناخته میشود.نقش پروفیل میانی دو لنگه در سیستم بازشو فرانسوی توسط این پروفیل ایفا می گردد. این پروفیل ضمن ایجاد تکیه­ گاهی مستحکم، فضای میانی دو لنگه را نیز پوشش می دهد. پروفیل وسط متحرک به همراه لنگه دوم یا ثانویه قابلیت حرکت و جابه­ جایی دارد و مانعی برای رفت و آمد در مواقع ضرور ایجاد نمی کند. به منظور حفظ شرایط عایق و هوابندی، شیار لازم جهت نصب نوار درزبندی لاستیکی نیز فراهم گردیده است. سیستم فرانسوی به درب و پنجره های upvc دو لنگه ای گفته  می شود که بدون پروفیل میانی ثابت باشد و لنگه دوم در مواقع ضرور باز و بسته می شود.

  • پروفیل زهوار شیشه تک جداره:

از این پروفیل به منظور ثبات شیشه­ های تک جداره با ضخامت 4 و یا 6 میلمیتر در داخل درب و پنجره­ های upvc استفاده می شود. ثبات شیشه در محل خود و اعمال فشار به شیشه به منظور حفظ شرایط عایق و هوابندی دو وظیفه اصلی پروفیل های زهوار شیشه می باشد. حجم استفاده از زهوار شیشه تک جداره نسبت به زهوار شیشه دوجداره کمتر از 2 درصد می باشد.زهوار تک جداره با اصطلاح انگلیسی Single Glazing Bead profile شناخته میشود.

  • پروفیل زهوار شیشه دوجداره:

از این پروفیل به منظور ثبات شیشه­ های دو جداره در داخل درب و پنجره­ های upvc استفاده می شود. شیشه دو جداره از دو لایه شیشه تک جداره 4 یا 6 میلیمتری به همراه دو اسیپسر (فاصله دهنده) و مواد جامد جاذب بخار تشکیل میگردد. فضای میانی دو شیشه توسط یک گاز بی اثر و با ضریب انتقال حرارتی پایین (گاز آرگون) پر و توسط مواد پرکننده (چسب) هوابندی میگردد به نحوی که امکان نشت گاز تزریق شده از داخل شیشه به سمت بیرون و یا نفوذ هوا به داخل شیشه وجود ندارد.زهوار شیشه دوجداره با اصطلاح انگلیسی Double Glazing Bead Profile شناخته میشود.

  • پروفیل زهوار شیشه سه جداره:

از این پروفیل به منظور ثبات شیشه­ های سه جداره در داخل درب و پنجره­ های UPVC استفاده می شود. شیشه سه جداره  به طور معمول از سه لایه شیشه تک جداره 4 میلیمتری به همراه دو اسیپسر یا فاصله دهنده شیشه (Spacer) 10 میلمیتری تشکیل می گردد. هرچه لایه های شیشه مصرفی از تعداد و ضخامت بیشتری برخوردار باشد پنجره یا درب عملکرد بهتری در مقابل کاهش آلودگی صوتی خواهد داشت.زهوار شیشه سه جداره با اصطلاح انگلیسی Triple Glazing Bead Profile شناخته میشود.

  • پروفیل لوله و آداپتور لوله:

از پروفیل لوله به همراه آداپتور لوله در طرفین، به منظور اتصال دو فریم پنجره یا درب UPVC که در یک امتداد نمی­ باشد استفاده می گردد. نقش لوله به عنوان محور اتصال بوده و دو فریم میتواند حول محور و تحت زاویه دلخواه به یکدیگر مونتاژ گردد. نقش آداپتور به عنوان واسطه بوده و طراحی آن به گونه­ ای انجام شده است که از یک طرف با فریم و از طرف دیگر با لوله کاملا منطبق و مماس است و میتواند فضای مابین فریم و لوله را به خوبی پوشش دهد. به منظور حفظ شرایط عایق و هوابندی در محل اتصال، شیار مخصوص نصب نوار لاستیکی نیز تعبیه گردیده است. از پروفیل آداپتور لوله در هر دو سمت پروفیل لوله استفاده می گردد فلذا متراژ مصرف این پروفیل، دو برابر متراژ مصرف لوله میباشد.پروفیل لوله با اصطلاح انگلیسی Pipe Profile و آداپتور با اصطلاح انگلیسی Adapter Profile شناخته میشود.

  • پروفیل قاب بازسازی لولایی:

از این پروفیل اغلب در پروژه های بازسازی و به منظور تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های UPVC جدید استفاده می شود. لبه و دیواره طراحی شده در این پروفیل نقش پوشش دهنده را ایفا می کند و به خوبی میتواند آثار به جا مانده از پنجره های قدیمی و فضاهای مجاور آن را را از مقابل دید حذف نماید. قاب بازسازی با اصطلاح انگلیسی Frame With Sill Profile شناخته میشود.

  • پروفیل قاب کشویی تک ریل:

چهارچوب اصلی پنجره­ ها در سیستم بازشو کشویی تک ریل توسط این پروفیل ساخته میشود. طراحی این پروفیل به نحوی است که تقسیم بندی بخش ثابت از بخش متحرک توسط پروفیل میانی انجام میگیرد. از آنجایی بخش ثابت به لحاظ عایق بندی شرایط کاملا مشابهی با سیتم لولایی دارد، ضریب عایق در این سیستم به نسبت سایر فریم های کشویی (جفت ریل) از شرایط بسیار بهتری برخوردار می باشد.قاب کشویی تک ریل با اصطلاح انگلیسی Sliding Frame With Single Rail شناخته میشود.

  • پروفیل قاب کشویی جفت ریل:

  • قاب اصلی در ساخت پنجره کشویی با سیستم جفت ریل توسط این پروفیل ساخته می شود. طراحی پروفیل فریم در این سیستم به نحوی است که امکان حرکت هر دو لنگه (در پنجره دو لنگه بازشو) وجود دارد. قاب کشویی جفت ریل با اصطلاح انگلیسی Sliding Frame With Double Rail شناخته میشود.

  • پروفیل لنگه کشویی:

پروفیل لنگه کشویی یا Sliding Sash که بخش بازشو و یا متحرک پنجره­ ها در سیستم بازشو کشویی توسط این پروفیل ساخته میشود. از آنجایی نحوه حرکت بخش بازشو در سیستم کشویی به صورت مستقیم و به روی ریل تعبیه شده  انجام میشود، لنگر خمشی (نیروی خمشی) وارد به لنگه پنجره بسیار ناچیز بوده فلذا امکان استفاده از پروفیل لنگه پنجره در ساخت پنجره با ابعاد بزرگتر ( درب) نیز وجود دارد.

شرکت امداد پن به عنوان مجری تخصصی تعمیر پنجره های یو پی وی سی آماده اطلاع رسانی و ارائه مشاوره فنی در خصوص تمام مسائل مربوطه به پنجره های UPVC برای شما عزیزان میباشد.تعمیرات پنجره های یو پی وی سی توسط مجموعه امدادپن دارای یکسال گارانتی بی قید شرط میباشد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم