یراق آلات پنجره یو پی وی سی

به طور کلی به مکانیزم هایی که باعث باز و بسته شدن یک درب و یا چرخش بخش متحرک درب و پنجره ها حول یک محور شود با عنوان یراق یا یراق آلات پنجره های دوجداره شناخته می شوند. این نوع از یراق آلاتت عموما قطعاتی فلزی، پلاستیکی و یا تلفیقی از پلاستیک و فلز هستند که در کنار هم به سهولت در باز و بسته شدن آن کمک می کنند. حال این محصول می تواند کابینت آشپزخانه شما باشد یا درب و پنجره های ساختمان منزل و یا حتی درب پارکینگ یا  درب ورودی آپارتمان. ساده ترین مکانیزم یراق، لولاها و دستگیره ها هستند که به شکل­های گوناگون و متنوعی در زندگی ما وجود دارند. در درب و پنجره های یو پی وی سی نیز یراق آلات به شکل بسیار کامل و مستحکمی وجود دارد. همانطور که می دانیم یکی از مهمترین ویژگی های پنجره های دوجداره یو پی وی سی عایق بندی مناسب آنهاست که یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان عایق بندی و امنیت این نوع از پنجره ها استفاده از یراق پیشرفته و خاص آنها است. در این مقاله سعی داریم به معرفی اجمالی یراق آلات کاربردی در پنجره دوجداره یو پی وی سی و همچنین قطعات یا اجزای تشکیل دهنده بپردازیم. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که یک پنجره دو جداره یو پی وی سی حداقل برای مدت 10 سال برای شما باید کارایی داشته باشد از این رو انتخاب نوع یراق آلات مصرفی می تواند برای این 10 سال و آسایش شما بسیار حائز اهمیت باشد.

یراق آلات پنجره یو پی وی سی تک حالته:

ابتدایی ترین و ساده ترین یراق قابل مونتاژ به روی پنجره های یو پی وی سی دوجداره، یراق آلات تک حالته یا یراق TURN می باشد. کلمه  TURN به معنای چرخش یا حرکت محوری بوده که با توجه به اینکه این نوع یراق صرفاً به روی یک محور عمودی و یا بعضا افقی (با توجه به طرح پنجره) قابل چرخش است، نامگذاری شده است. در یراق آلات تک حالته پنجره های یو پی وی سی، بخش متحرک پنجره یا همان لنگه پنجره روی یک محور که لولا نام دارد قابلیت چرخش دارد. اجزا و قطعات ساده تر  در این نوع از یراق آلات سبب شده که یراق پنجره یو پی وی سی تک حالته به عنوان ارزان ترین و یا اقتصادی ترین نوع یراق در پنجره های دوجداره یو پی وی سی شناخته شود به طوری که مطابق بررسی های بعمل آمده بیشتر از 80 درصد پنجره های دوجداره یو پی وی سی ساخته شده با سیستم لولایی در کشور ما از نوع یراق آلات تک حالته می باشد. حال که به معرفی اجمالی این نوع از یراق پرداختیم شما را با قطعات و یراق آلات مصرفی در این بخش نیز آشنا میکنیم تا چنانچه مشکلاتی در پنجره های تک حالته منزل یا محل کار خود دارین ، بتوانید با اصطلاحات آن برای خرید یا سفارش آشنایی داشته باشید. اگرچه موضوع تعمیر و رگلاژ پنجره های دوجداره یو پی وی سی یک امر کاملا تخصصی هست اما تعویض برخی از قطعات نیاز به دانش فنی خاصی نداشته و به سادگی می توانید آن را انجام دهید. رویکرد امدادپن همیشه سعی در رفع ایرادات و اشکالات با کمترین هزینه میباشد از این رو بسیاری از مشکلات پنجره های یو پی وی سی با مشاوره رایگان با کارشناسان فنی ما قابل حل خواهد بود.

یراق آلات پنجره

یراق آلات پنجره یو پی وی سی

  • اسپانیولت ها

مهمترین بخش یک یراق تک حالته اسپانیولت یا مکانیزم ارتفاع میباشد. قطعه فلزی و تسمه ای شکل که در داخل شیار لنگه پنجره قرار گرفته و توسط پیچ های سرسوزنی مونتاژ شده است. عموماً اسپانیولت های تک حالته دارای استاندارد مشخصی در طراحی هستند و طبقه بندی آنها صرفا توسط اندازه ارتفاع اسپانیولت و بر حسب میلمیتر می باشد. ابعاد اسپانیولت های تک حالته از کوچکترین سایز 400 میلیمتر شروع شده و با اختلاف 200 میلیمتر نسبت به سایز دیگری به عدد 2200 میلیمتر ختم می شود. در انتخاب یک اسپانیولت تک حالته باید دقت شود که اسپانیولت قسمت اعظم ارتفاع لنگه پنجره را شامل شود در صورت بزرگ بودن ابعاد و عدم مونتاژ یک اسپانیولت صرفا از اندازه قبلی با 200 میلمیتر اختلاف استفاده شود. به عنوان مثال برای پنجره ای که ارتفاع لنگه آن 1500 میلمیتر میباشد حتما باید از اسپانیولت 1400 استفاده گردد. استفاده از سایز های کوچکتر باعث افت ضریب عایق در قسمت لنگه پنجره خواهد شد. در حقیقت اسپانیولت ها در یراق آلات پنجره تک حالته سبب قفل شدن یک پنجره می شوند. هرچه ارتفاع یک اسپانیولت بیشتر باشد تعداد پیم یا زائده های قفل شونده نیز بیشتر خواهد بود تا پنجره در برابر وزش باد از استحکام و مقاومت بیشتر برخوردار باشد. تعداد این پیم ها متناسب با ارتفاع یراق تعیین می شوند اما به طور کلی تعداد این پیم ها مطابق شرایط ذیل خواهد بود.

  • اسپانیولت های تک حالته از ارتفاع 400 الی 1000 میلیمتر دارای 2 پیم قفل شونده.
  • اسپانیولت های تک حالته از ارتفاع 1200 الی 1600 میلیمتر دارای 3 پیم قفل شونده.
  • اسپانیولت های تک حالته از ارتفاع 1800 الی 2200 میلیمتر دارای 4 پیم قفل شونده.

 برند و ابعاد ارتفاعی هر اسپانیولت معمولا به روی آن حک می شود. در صورت اطمینان از معیوب بودن اسپانیولت پنجره منزل یا محل کار خود صرفا به ابعاد آن دقت کنید چرا که استفاده از برند های معتبر دیگر نیز قابل مونتاژ بوده و مشکلی از لحاظ عایق بودن برای پنجره شما ایجاد نمی کند. اسپانیولت ها در پنجره­های تک حالته نیاز به نگه داری خاصی ندارند ولی لازم هست هر یکسال یکبار شیارها و قطعات متحرک آن توسط روغن های نیمه جامد مانند گریس، چربکاری شوند تا به مرور باعث سایش و کاهش عمر آنها نشود. نوع پوشش ایجاد شده به روی تمامی یراق آلات درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی بسیار حائز اهمیت است. در اسپانیولت پنجره های تک حالته نیز مهم است پوشش آنادایز و یا آبکاری ایجاد شده تا چند هزار ساعت در برابر املاح شیمیایی و باران های اسیدی مقاوم است. کسب گواهینامه های معتبر به خصوص گواهینامه رال کشور آلمان میتواند دال بر با کیفیت بودن اسپانیولت ها و نتایج مثبت آزمون ها باشد.

اسپانیولت تک حالته

اسپانیولت ارتفاع تک حالته

  • دستگیره ها

 به طور کلی دستگیره ها هم به نوعی یک واسطه به منظور جابه جایی لنگه درب یا پنجره هستند و هم اهرم حرکت مکانیزم یراق آلات می باشند. ذکر این نکته لازم است که دستگیره پنجره تک حالته با سیستم دوحالته تفاوتی نداشته و صرفا ذکر دستگیره پنجره سفید یا رنگی در هنگام خرید لازم است ولی لازم است بدانید کیفیت محصولات موجود در بازار بسیار متنوع  می باشند از این رو لازم است در هنگام خرید به برند و یا کشور تولید کننده دستگیره دقت بیشتری شود. برای آشنایی با نحوه مونتاژ یا دمونتاژ دستگیره پنجره خانه خود می توانید به فیلم آموزشی در بخش مقالات همین سایت مراجعه کنید. عملکرد یک دستگیره پنجره در سیستم تک حالته به نحوی است که در صورت قرار گیری دستگیره به صورت افقی پنجره باز و در صورت قرار گیری در حالت عمودی پنجره قفل خواهد بود. عدم قرار گیری دستگیره پنجره در حالت عمودی پس از قفل شدن می تواند ناشی از عدم رگلاژ پنجره باشد.

دستگیره پنجره دو جداره

دستگیره پنجره دو جداره

  • لولاها:

در تمامی درب و پنجرها، لولاها نقش محور تکیه گاهی جهت چرخش را ایفا می­کنند که قسمت متحرک پنجره یا درب به حول آن چرخش می­ کند. در پنجره های یو پی وی سی دوجداره، لولا ها فلزی و یا ترکیبی از پلاستیک و فلز می ­باشند که به منظور زیبایی، پوششی از رنگ سفید، قهوه ای یا طوسی به روی آن ایجاد می­ شود. ابعاد لولا در پنجره های تک حالته معمولا 75 میلیمتر می ­باشد اما گاهی از تولید کنندگان در بعضی از پنجره های با ابعاد بزرگ از لولای 90 یا 100 میلمیتر نیز استفاده می کنند. آنچه در مسائل کیفی مربوط به لولای پنجره تک حالته بسیار حائز اهمیت است نوع آلیاژ بکار رفته در تولید آن است که در صورت بی کیفیت بودن باعث کاهش استحکام لولا شده و پس مدتی لولای مونتاژ شده شکسته می ­شود. سایر عوامل ذیل  نیز میتواند بر کیفیت این محصول پس از مونتاژ تاثیر گذار باشد.

  1. تعداد لولاهای بکار رفته

 تعداد لولاهای بکار رفته در تولید یک پنجره تک حالته ارتباط مستقیمی با کیفیت آن پنجره دارد. چرا که کم بودن تعداد لولاها در یک پنجره تک حالته سبب می شود فشار وارده بر لولاها بیشنر از حد مجاز شود و این موضوع منجر به شکست لولا پس مدت کوتاهی شود. تعداد کافی لولا در پنجره دوجداره یو پی وی سی باعث می شود فشار و لنگر قسمت بازشو به تمامی لولاها تقسیم شود و کارایی پنجره برای دراز مدت تضمین شود.تعداد لولاهای بکار رفته بر اساس مساحت بازشو در نظر گرفته می شود اما برای یک لنگه پنجره دو جداره یو پی وی سی با شیشه دوجداره و عرض 700 میلمیتر مطابق شرایط ذیل خواهد بود:

  • از ارتفاع 400 الی 1000 میلیمتر 2 عدد لولا.
  • از ارتفاع 1000 الی 1600 میلمیتر 3 عدد لولا.
  • از ارتفاع 1600 الی 2000 میلمیتر 4 عدد لولا.
  • از ارتفاع 2000 الی 2400 میلیمتر 5 عدد لولا.
تناسب ابعاد لولای پنجره دوجداره با پروفیل یو پی وی سی

اگر ابعاد فنی لولای پنجره در بخش آکس یا مرکزیت با پروفیل یو پی وی سی مورد نظر همخوانی نداشته باشد پنجره هنگام بسته شدن حالتی فنری و کششی به خود گرفته و به سختی بسته می شود. به طبع نیروی وارد شده پس از بسته شدن لنگه پنجره تماماً به قسمت لولای پنجره وارد شده و سعی در جدا کردن لولا از پروفیل را دارد. تکرار این موضوع به مرور زمان سبب گسیختگی و شکست لولا از محل مونتاژ خود می ­شود. موضوعی که متاسفانه اغلب تولید کنندگان درب پنجره به آن اشراف نداشته و تمامی لولاها را به صورت یک کالای مشابه تصور می­ کنند. از این رو چنانچه در هنگام بسته شدن لنگه پنجره خانه خود با ای موضوع مقابله شدین حتما در اولین فرصت موضوع را با یک تکنسین فنی پنجره یو پی وی سی مطرح نمائید چرا که شکست لولای پنجره تک حالته در هنگام باز بودن بسیار میتواند خطرناک و حتی در صورت سقوط به روی یک فرد کشنده نیز باشد. بیشتر از 60 درصد تماس مشتریان با امدادپن در خصوص تعمیر و رگلاژ پنجره یو پی وی سی، مرتبط با شکست لولای پنجره­ های تک حالته می باشد.

لولای پنجره تک حالته

لولای پنجره تک حالته 75

  • زبانه مقابل اسپانیولت: در سیستم های درب و پنجره های یو پی وی سی زبانه که به زاماک پنجره نیز معروف است به عنوان مکمل اسپانیولت ­ها می ­باشد که با حرکت پیم اسپانیولت به پشت زبانه، پنجره عملا قفل می گردد. زبانه­ مکمل اسپانیولت که درصنعت درب و پنجره به اشتباه با عنوان زاماک اسپانیولت یا زاماک پنجره شناخته می شوند در دو نوع آکس 13 میلیمتر و آکس 9 میلیمتر وجود دارد که کاربرد آن برای درب و یا پنجره مشترک می ­باشد. در کیفیت یک زبانه مقابل اسپانیولت دو عنصر آلیاژ تشکیل دهنده و طراحی آن نقش ویژه ای را ایفا می کنند. بسیار شاهده هستیم که به علت استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تولید زبانه اسپانیولت پنجره، این بخش از یراق آلات بعد از مدتی شکسته و بلا استفاده می ­شود. اگرچه تشخیص اینکه کدام یک از زبانه های مقابل اسپانیولت از مواد درجه یک ساخته شده باشند سخت است ولی وزن آن تا بسیار زیادی می­تواند دال بر با کیفیت یا بی کیفیت بودن آن باشد. ذکر این نکته ضروری است که شکستگی زبانه مقابل اسپانیولت پنجره صرفا به دلیل مواد اولیه نامرغوب یا شکل طراحی آن نبوده و گاهی به دلیل عدم رگلاژ پنجره یو پی وی سی نیز زبانه مقابل اسپانیولت تحت فشارهای مضاف قرار گرفته و شکسته می شوند. از این رو باید علت شکستگی این یراق بررسی شود چرا که در صورت عدم رگلاژ، قطعات جدید مونتاژ شده نیز به احتمال زیاد شکسته خواهند شد. فرایند تعویض زبانه مقابل یک اسپانیولت نیاز به دانش فنی خاصی نداشته و خودتان نیز میتوانید انجام دهید. کلیه زبانه های مقابل اسپانیولت ارائه شده توسط امدادپن در صورت مونتاژ توسط اکیپ فنی دارای ضمانت 2 ساله می باشند.

یراق پنجره یو پی وی سی دوحالته:

یراق پنجره دوحالته که در اصطلاح فنی به نام TILT & TURN نیز نامیده می­ شود. این یراق بدلیل اینکه دارای دو محور چرخش می باشد به نام یراق دو حالته شناخته می ­شود. بدلیل طراحی خاص و مکانیزم های در نظر گرفته بیش از 70 الی 80 درصد محیط پیرامونی لنگه پنجره دارای اسپانیولت می ­باشد و با توجه به تعداد بیشتر پیم های در نظر گرفته شده، یراق دوحالته نسبت به یک یراق تک حالته از ضریب عایق و امنیتی بیشتری برخوردار است. همچنین نوع لولاهای بکار رفته در مکانیزم های دوحالته پنجره به نحوی است که قابلیت رگلاژ داشته و در صورت نیاز پنجره دوجداره به رگلاژ ، قابلیت تنظیم یا رگلاژ تا حدود 3 الی 4 میلیمتر را دارد. زیبایی بخشی به دلیل استفاده از درپوش های پلاستیکی لولا متناسب با رنگ پروفیل، تبادیل هوایی با حالت بازشو 15 درجه از سمت فوقانی لنگه، سهولت در باز شدن هنگام نیاز به گردش هوای محیط بدون جابه جایی پرده، قابلیت تحمل وزن بیشتر از سایر ویژگی های یراق دو حالته می ­باشد. تمام جذابیت های یراق آلات دو حالته چه در تنوع بازشو و چه قابلیت رگلاژ پذیری آن و چه سایر موارد مشروحه بالا سبب شده که این یراق از طرفداران بیشتری نسب به یراق تک حالته برخوردار باشد. سعی داریم در این بخش نیز شما را با کلیات و اجزای تشکیل دهنده یراق آلات دو حالته تا حدودی آشنا کنیم. قیمت گذاری یراق آلات دو حالته بر حسب ست بوده و متناسب با ابعاد عرض و ارتفاع یراق آلات قیمت گذاری می شود.

  •  اسپانیولت ارتفاع دو حالته: اسپانیولت ارتفاع یراق دو حالته وظیفه قفل شدن پنجره و انتقال نیروی به سایر قطعات را  به عهده دارد. قطعه ای مشابه اسپانیولت تک حالته با این تفاوت که تسمه پشتی به دلیل دندانه دار بودن قابلیت انتقال نیرو به سایر اجزا را دارد. طبقه بندی اسپانیولت های تک حالته در هر برندی صرفا بر اساس محدوده قابل اجرا بوده و این محدوده به روی بدنه اسپانیولت حک می شود. به طور مثال حک عدد 1450-950 بدین معنی است که این اسپانیولت برای لنگه پنجره دوجداره از ارتفاع 950 تا 1450 میلمیتر قابل مصرف خواهد بود. برای سایر محدوده ها باید از سایز طبقه بندی های انجام شده استفاده کرد.

  •  اسپانیولت عرض و بازویی: این قطعه امکان بازشدن لنگه از سمت بالا یا همان جهت دوم را فراهم می کند. مکانیزم عرض و بازویی نیز همانند اسپانیولت ارتفاع دوحالته محدوده تعریف شده ای دارد که این محدوده به روی بنده آن حک شده است. این محدوده مونتاژ مربوطه به عرض لنگه پنجره خواهد بود. باید در هنگام خرید به آکس 13 یا 9 بودن عرض بازویی دقت کرد. نام دیگر اسپانیولت عرض بازویی قیچی دو حالته نیز می باشد.

  •  لولای بالای لنگه: به روی پروفیل لنگه پنجره و در قسمت فوقانی نصب می شود. گاهی ممکن است لولای بالای لنگه و مکانیزم عرض و بازویی به صورت یکپارچه ساخته شود. در صورت مجزا بودن لولای بالای لنگه توسط اتصالات خاص مکانیکی به مکانیزم عرض و بازویی مونتاژ می شود.

  •  لولای بالای قاب دو حالته : که به روی پروفیل چهارچوب (قاب یا میانی) مونتاژ می شود. در کنار لولای لای قاب نیز یک پیم مخصوص جهت اتصال به لولای بالای لنگه وجود دارد.

  •  لولای پایین لنگه دو حالته: به روی پروفیل لنگه پنجره و در قسمت تحتانی مونتاژ می شود. پیم های پشتی باعث میشود لولا پس از مونتاژ از استحکام بیشتری در برابر نیروهای وارد برخوردار باشد.

  •  لولای پایین قاب دو حالته: که با توجه به طراحی خاص نقش حرکت لولا در 2 جهت را به عهده دارد. قابل ذکر است مونتاژ تمامی لولا های یراق دو حالته میبایست توسط شابلون سوراخکاری مخصوص انجام گیرد.

  •  قطعه اتصال ال شکل بالا: نقش ارتباط بین مکانیزم عرض و بازویی و اسپانیولت ارتفاع را به عهده دارد. پیم در نظر گرفته شده نیز نقش قفل شدن پنجره را ایفا می کند.

  •  قطعه اتصال پایین اسپانیولت دو حالته: که نقش تکیه گاه لنگه هنگام باز شدن از بالا را به عهد دارد. همچنین زائده های آن باعث قفل شدن پنجره نیز می شود.

  •  درپوش پلاستکی لولا دوحالته : که به منظور افزایش زیبایی پنجره های دو حالته طراحی شده است. درپوش پلاستیکی لولای دو حالته غالبا در رنگ های سفید، قهوه ای، طوسی، طلایی و نقره ای موجود میباشد.

به این نکته توجه داشته باشید که تعویض قطعات یک یراق دو حاالته به هر دلیل و موضوعی، جایگزینی بایستی از قطعات همان برند قبلی باشد و در صورت استفاده از سایر برندها حتی در صورت مشابه بودن احتمال نقص در عملکرد مکانیزم دوحالته وجود خواهد داشت. اگرچه یراق آلات دوحالته پنجره های یو پی وی سی معمولا از استحکام و عمر مفید بالایی دارند و به سادگی معیوب نمی شوند اما لازم است قطعات متحرک آن هر یکسال یکبار توسط روغن های نیمه جامد مانند گریس، روغنکاری شود. سعی خواهیم کرد در مقالات بعدی به نحوه رگلاژ پنجره های دو حالته نیز به شکل کاملی بپردازیم .

یراق پنجره کشویی :

در پنجره های کشویی برخلاف پنجره های لولایی حرکت لنگه به صورت چرخشی نبود و لنگه سوار بر چرخ ها یا غلتک های کشویی بر یک مسیر مستقیم به سمت چپ یا راست حرکت می کند. با توجه به اینکه حرکت لنگه پنجره جهت باز و یا بسته شدن باید به سهولت انجام گیرد امکان استفاده از نوارهای درزبندی لاستیکی در پنجره های کشویی وجود نداشته و جهت آبندی از نوارهای مویی پرزدار استفاده می شود. از این رو ضریب عایق در پنجره های کشویی به مراتب کمتر از پنجره های دوجداره با سیستم لولایی می باشد. در مقابل در پنجره های کشویی با توجه اینکه در حرکت خطی لنگه، بار خمشی وجود ندارد میتوان پنجره هایی با ابعاد بزرگتر به نسبت سیستم لولایی را ساخت. لازم است بدانید که پروفیل های یو پی وی سی مورد نیاز جهت ساخت پنجره های کشویی، شکل کاملا متفاوتی با پروفیل های لولایی دارند و معمولا درای ابعاد بزرگتری نیز هستند از این رو ساخت پنجره کشویی در مقایسه با یک پنجره با سیستم لولایی هزینه بردارتر خواهد بود. چنانچه به اطلاعات بیشتری در بخش شناسایی پروفیل های کشویی نیاز دارید به مقاله آشنایی با پروفیل های یو پی وی سی در همین سایت مراجعه نمائید.

اگرچه شکل یراق آلات مصرفی درسیستم کشویی برای هر برند پروفیل متفاوت با سایر برند ها می باشد اما  کاربرد همه یراق آلات وجه مشترکی دارد که در اینجا به توضیحات مختصری برای هرکدام می پردازیم:

  •  ریل آلومینیومی : بستر و مسیر لازم برای حرکت لنگه کشویی به طرفین، توسط پروفیل ریل آلومینیومی ایجاد می شود. در پنجره های کشویی، ریل های آلومینیومی شکل های متفاوتی باهم دارند و امکان استفاده از یک ریل برای هر برندی وجود ندارد. طراحی ریل آلومینیومی باید به نحوی باشد که مقاومت و استحکام لازم در برابر وزن لنگه را دارا باشد. ممکن است ریل ها پس از مدتی استفاده تغییر شکل داده و یا آسیب دیده باشند که این موضوع ممکن است بعلت عدم همخوانی چرخ کشویی با ریل و یا معیوب شدن چرخ های کشویی باشد. قابل ذکر است ریل ها پس از مونتاژ قابلیت جداسازی داشته و امکان تعویض ریل قدیمی و آسیب دیده با یک نمونه جدید وجود دارد. ریل ها در شاخه های 6 متری و به روش اکسترود تولید و به بازار عرضه می شوند.

  • چرخ یا غلتک کشویی: چرخ های کشویی وظیفه تحمل وزن و نیز جابه جایی لنگه به روی پروفیل ریل آلومینیومی را به عهده دارند. چرخ های کشویی معمولا دارای دو عدد بلبرینگ هستند تا وزن بیشتری را بتوانند تحمل کنند. مکانیزم و طراحی غلتک های پنجره کشویی یو پی وی سی به شکلی می باشد که قابلیت رگلاژ چند میلیمتری را دارند. جنس چرخ های  پنجره کشویی می تواند از مواد پلیمری مثل پلی آمید یا فلزی از جنس برنج باشد. کارایی چرخ ها با تعداد دفعات باز و بسته شدن لنگه پنجره کشویی ارتباط مستقیم دارد و لازم است پس از مدت حدود دو الی سه سال تعویض گردد. قابل ذکر است تعویض چرخ کشویی پنجره دوجداره لازمه دمونتاژ یا بازگشایی لنگه است از این رو انجام این فرایند میبایست توسط افراد متخصص انجام گیرد. تعمیر و رگلاژ پنجره کشویی دوجداره یو پی وی سی شامل تعویض ریل پنجره دوجداره و …. از اهم فعالیت های امدادپن می باشد.

  •  نوار مویی پرزدار: همانطور که در بخش معرفی یراق پنجره کشویی اشاره کردیم در پنجره های کشویی امکان استفاده از نوار لاستیکی وجود ندارد و شرایط ایجاب می کند که از نوارهای مویی پرزدار استفاده شود. نوار مویی پرزدار نواری پلاستیکی می باشد که الیاف بسیار نازکی به روی آن اتصال داده شده است. تراکم پرز بکار رفته در میزان عایق پنجره های کشویی تاثیر مستقیم دارد. استفاده از نوارهای مویی با تراکم پرز پایین سبب انتقال آلودگی صوتی و سایر ذرات معلق به داخل خانه یا محل کار می شود. نوار های مویی پرزدار قبل از مرحله جوش پروفیل به روی لنگه پنجره مونتاژ می شود و پس از آن قابلیت جداسازی یا تعویض را ندارد. مشخصات نواری مویی مورد نیاز برای هر برند پروفیلی می تواند با برندی دیگر متفاوت باشد. مشخصات فنی نوارهای مویی شامل ابعاد عرض نوار پلاستیکی، ارتفاع پرز و تراکم پرز می باشد.

  •  اسپانیولت کشویی پنجره : اسپانیولت ها در پنجره های کشویی نیز همانند اسپانیولت های لولایی نقش قفل شدن پنجره را ایفا می کنند. تفاوت یک اسپانیولت پنجره کشویی با اسپانیولت پنجره لولایی در شکل پیم های قفل شونده آن می باشد. مشخصات فنی اسپانیولت های کشویی در بسیاری از موارد مشابه باهم می باشند و لازم است در هنگام خرید به سایز ارتفاع اسپانیولت که به روی آن حک شده اشاره کنید. اسپانیولت های کشویی نیز از سایز 400 میلیمتر شروع و به سایز 2200 ختم میشوند. در اسپانیولت های کشویی نیز لازم است قطعات متحرک آن هر یکسال یکبار توسط گریس ها روانکاری گردد.

  •  زبانه مقابل اسپانیولت کشویی یا زاماک کشویی: زبانه مقابل کشویی نیز مکمل اسپانیولت کشویی می باشد. شکل آن با مکمل اسپانیولت لولایی کاملا متفاوت است. زبانه مقابل پنجره کشویی یا همان به اصطلاح زاماک پنجره کشویی می تواند اشکال متفاوتی داشته باشد. جنس اغلب آنها از زاماک یا فلز آهنی میباشد که به روی پروفیل قاب کشویی مونتاژ می شود. به ندرت اتفاق می افتد که یک زبانه کشویی شکشته یا آسیب ببیند اما در صورت نیاز قابلیت تعویض و جایگزینی دارد.

  • دستگیره پنجره کشویی: دستگیره پنجره کشویی نیز مانند دستگیره پنجره لولایی نقش اهرم باز و بسته نمودن لنگه را به عهد دارد. در پنجره های کشویی امکان استفاده از دو نوع دستگیره اهرمی ساده و دستگیره هم سطح وجود دارد. دستگیره پنجره هم سطح کشویی یا پنهان این مزیت را دارد که پس از قفل شدن کاملا با سطح پروفیل مماس شده و مشکلی در باز و بسته شدن پرده های کرکره ای ایجاد نمی کند. شیار و نشینگاه هر یک از دستگیره پنجره های کشویی نمایش داده شده باهم متفاوت است و امکان جابه جایی پس ساخت پنجره وجود ندارد.

  •  درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی: قطعه ای پلاستیکی که به منظور افزایش ضریب امنیت پنجره کشویی در مقابل سرقت و همچنین جلوگیری از لرزش پنجره هنگام وزش باد، به روی پروفیل کاور پشت لنگه کشویی مونتاژ می شود. خروج لنگه کشویی به منظور رگلاژ یا تعمیرات لازمه آن است که درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی دمونتاژ گردد. شکل درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی نیز برای هر برند پروفیلی متفاوت بوده و در رنگ های سفید، قهوه ای و طوسی قابل خرید است. درپوش پلاستیکی پشت لنگه کشویی وظیفه جلوگیری از خروج کاور پشت لنگه را نیز به عهده دارد.

  •  قطعه عایق قاب کشویی: فضای باز بین لنگه کشویی و قاب کشویی پس از بسته شدن لنگه پنجره توسط قطعه عایق قاب کشویی تک ریل مسدود می شود تا مانع از ورود هر نوع آلودگی به داخل شود. این قطعه شیارهایی به روی خود دارد که نواری مویی پرزدار به روی آن مونتاژ میشود تا بحث عایق بندی به خوبی اجرا شود. هر لنگه پنجره کشویی به دو عدد قطعه عایق قاب کشویی نیازمند است. جنس قطعه عایق قاب کشویی تک ریل از پلاستیک است و توسط پیچ به روی شیار پروفیل قاب مونتاژ می شود.

طرح های قابل ساخت پنجره کشویی

حال که با اجزای یراق آلات پنجره های کشویی آشنا شدین، با طرح های قابل اجرا در ساخت پنجره های کشویی نیز شما را آشنا می کنیم. سوالی که برای خیلی از خریداران پنجره دو جداره یو پی وی سی پیش می آید این است که چه نوع طرح و اشکالی در ساخت پنجره کشویی دوجداره قابل اجرا است؟ ما تمام طرح هایی که قابلیت اجرایی دارد را به شما معرفی میکنیم.

طرح شماره 1  پنجره دو لنگه بازشویی سیستم پروفیل کشویی تک ریل : یکی از پرمصرف ترین سیستم های پنجره های کشویی، سیستم قاب تک ریل میباشد که در این پنجره ها به دلیل جداسازی توسط پروفیل میانی ضریب عایق به نسبت جفت ریل بهینه تر می باشد.

طرح شماره 2 پنجره دو لنگه بازشو جفت ریل: در این سیستم هر دو لنگه قابلیت حرکت داشته ولی به دلیل اینکه پنجره ساخته شده منافذ بیشتری دارد، ضریب عایق به نسبت سیستم کشویی تک ریل کمتر میباشد.

طرح شماره 3 پنجره سه لنگه بازشو جانبی: دو لنگه در طرفین قابلیت حرکت به قسمت میانی را دارد. بهتر است تقسیم بندی ابعاد به شکلی انجام گیرد که هر دو لنگه فضای کافی برای باز شدن را به طور همزمان را داشته باشند.

طرح شماره 4 پنجره سه لنگه بازشو میانی: که صرفا با استفاده از میانی خاص تک ریل قابلیت ساخت را دارد.

طرح شماره 5 پنجره چهار لنگه بازشو میانی: در این سیستم هر لنگه به سمت کناری خود حرکت کرده و پنجره یا درب پس باز شدن فضای بیشتری به منظور تردد را در اختیار می گذارد. پس از بسته شدن نیز هر دولنگه قفل و در جای خود ثابت می شوند.

طرح شماره 6 پنجره چهار لنگه بازشو کناری: که همانند پنجره سه لنگه بازشو جانبی میباشد با این تفاوت که قسمت میانی توسط پروفیل مولیون به دو قسمت تقسیم شده است.

طرح شماره 7 پنجره کتبیه دار : در پنجره های کشویی به واسطه استفاده از میانی تک ریل، امکان تولید پنرج های کشویی کتیبه دار نیز فراهم شده است. میتوان کتبیه پنجره در قسمت تحتانی پنجره یا در قسمت فوقانی پنجره باشد. چنانچه کتبیه در قسمت تحاتی باشد بایستی با استفاده از پروفیل هایی عمودی، مقاومت خمشی پروفیل کتیبه را تقویت کرد. تمامی طرح های زیر شامل پنجره های کشویی کتیبه دار میباشد و امکان ساخت آنها تمام وجود دارد.

امیدوارم مطالب این بخش شما را در انتخاب مناسب یک پنجره دو جداره به خوبی راهنمایی کرده باشد. تمامی متون و اطلاعات این مقاله به منظور افزایش دانش فنی شما عزیزان توسط ادمین وب سایت امدادپن مجری تعمیر و رگلاژ پنجره های یو پی وی سی نگارش شده است. هرگونه نقل مطلب یا مطالب بدون درج منبع مجاز نمیباشد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم